Työnhakijakokemus sisäisessä rekrytoinnissa
Heinänen, Helmi (2021)
Heinänen, Helmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112822172
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä toimeksiantajan Osuuskauppa Hämeenmaan kanssa. Työn tarkoituksena oli selvittää mikä motivoi työntekijöitä hakemaan ja vaihtamaan uusiin työtehtäviin sisäisesti Osuuskauppa Hämeenmaalla, samalla tutkien työntekijöiden hakijakokemusta. Tarkoituksena on myös selvittää työnhakijoiden näkemyksiä sisäisen rekrytointiprosessin toimivuudesta.
Opinnäytetyön tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä ja kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisena menetelmä käytettiin nettikyselyä, johon vastasi 321 henkilöä. Kvalitatiiviseksi menetelmäksi valittiin haastattelu, haastatteluja suoritettiin yksilöhaastatteluina yhdeksälle henkilölle. Nettikyselyn linkki laitettiin toimeksiantajan sisäisille viestintäkanaville, josta työntekijät pääsivät vastaamaan siihen. Haastattelut suoritettiin henkilöille, jotka olivat käyneet läpi sisäisen rekrytointiprosessin Osuuskauppa Hämeenmaalla.
Tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta voidaan päätellä, että sisäinen rekrytointi on hakijoiden mielestä hyvällä mallilla. Haastateltavien henkilöiden hakijakokemuksessa nousi esille rekrytointiprosessin ripeys, haastattelutilanne ja sujuva viestintä. Nettikyselyn vastauksien mukaan työntekijät ovat tietoisia sisäisen rekrytoinnin mahdollisuuksista ja hieman yli puolet vastanneista ovat joskus hakeneet töitä sisäisesti Hämeenmaalla. Näiden hakeneiden kesken hakijakokemus koettiin pääsäintöisesti ennemmin hyvänä kuin huonona. Myös haastatteluissa nousi edellä mainittuja asioita esille. Haastateltavat kokivat työnantajan luotettavaksi ja työntekijöitään arvostavaksi, näillä on ollut osaltaan vaikutusta siihen, miksi työntekijät haluavat pysyä Osuuskauppa Hämeenmaan palveluksessa. Tästä voidaan myös päätellä organisaation sisäisen työantajakuvan olevan positiivinen.
Opinnäytetyön tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä ja kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisena menetelmä käytettiin nettikyselyä, johon vastasi 321 henkilöä. Kvalitatiiviseksi menetelmäksi valittiin haastattelu, haastatteluja suoritettiin yksilöhaastatteluina yhdeksälle henkilölle. Nettikyselyn linkki laitettiin toimeksiantajan sisäisille viestintäkanaville, josta työntekijät pääsivät vastaamaan siihen. Haastattelut suoritettiin henkilöille, jotka olivat käyneet läpi sisäisen rekrytointiprosessin Osuuskauppa Hämeenmaalla.
Tutkimuksessa saatujen tulosten pohjalta voidaan päätellä, että sisäinen rekrytointi on hakijoiden mielestä hyvällä mallilla. Haastateltavien henkilöiden hakijakokemuksessa nousi esille rekrytointiprosessin ripeys, haastattelutilanne ja sujuva viestintä. Nettikyselyn vastauksien mukaan työntekijät ovat tietoisia sisäisen rekrytoinnin mahdollisuuksista ja hieman yli puolet vastanneista ovat joskus hakeneet töitä sisäisesti Hämeenmaalla. Näiden hakeneiden kesken hakijakokemus koettiin pääsäintöisesti ennemmin hyvänä kuin huonona. Myös haastatteluissa nousi edellä mainittuja asioita esille. Haastateltavat kokivat työnantajan luotettavaksi ja työntekijöitään arvostavaksi, näillä on ollut osaltaan vaikutusta siihen, miksi työntekijät haluavat pysyä Osuuskauppa Hämeenmaan palveluksessa. Tästä voidaan myös päätellä organisaation sisäisen työantajakuvan olevan positiivinen.