Paikallistiedon keräämisen ja jakamisen välineiden käyttäjälähtöinen kehittäminen HelMet-kirjastossa
Kuutti, Manu (2012)
Kuutti, Manu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012113017665
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tukea HelMet-kirjaston paikallisuuteen liittyvien verkkopalveluiden kehittämistä. Keväällä 2011 alkaneessa ja syksyllä 2012 päättyneessä tutkimusprosessissa selvitettiin mitä paikallisuus merkitsee, miten se koetaan sekä miksi,kenelle ja miten palvelua kehitetään. Kehittämisen keskeisimpänä kohteena pidettiin Tarinoiden Helsinki -verkkopalvelua, joka otettiin esimerkkitapaukseksi tutkimusempiriassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa kehittämiselle käyttökelpoista käyttäjätietoon pohjautuvaa informaatiota, kuten konsepteja ja teorioita. Varsinaisten konstruktioiden rakentaminen sekä palvelukokemuksen käytännön kehittäminen rajattiin tutkimuksen
ulkopuolelle.
Tutkimusongelmia ratkottiin tutkimusotteena työelämän tutkimusavusteinen kehittäminen, joka painotti verkostoitumista ja tulosten käyttökelpoisuutta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta paikallisuuden kokemista käsittelevän teorian osalta sekä kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä tutkimusaineiston analyyseissä. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla www-kyselyllä 1.11.2011 – 21.3.2012. Asiakasvastaajien osalta kysely kohdennettiin aiheen teoriassa todetusta vaikeaselkoisuudesta johtuen lähinnä pääkaupunkiseudun paikallisyhdistystoimijoille. Lisäksi vertailtiin elävätkö asiakkaat ja kirjaston työntekijät erilaisessa kehittämistodellisuudessa, koska tällaista vertailevaa tutkimusta ei oltu kirjastoissa aiemmin tehty.
Tutkimustulokset avasivat paikallisuuden käsitettä ja kirjaston palveluiden kehittämiseen liittyvää problematiikkaa. Kerätystä kattavasta tutkimusaineistosta johdetut päätelmät paljastivat mielenkiintoisia asioita asiakkaiden ja kirjastolaisten näkemyseroista sekä paikallisuuden kokemisen yhteyksistä verkkopalveluiden käyttöön.
ulkopuolelle.
Tutkimusongelmia ratkottiin tutkimusotteena työelämän tutkimusavusteinen kehittäminen, joka painotti verkostoitumista ja tulosten käyttökelpoisuutta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta paikallisuuden kokemista käsittelevän teorian osalta sekä kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä tutkimusaineiston analyyseissä. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla www-kyselyllä 1.11.2011 – 21.3.2012. Asiakasvastaajien osalta kysely kohdennettiin aiheen teoriassa todetusta vaikeaselkoisuudesta johtuen lähinnä pääkaupunkiseudun paikallisyhdistystoimijoille. Lisäksi vertailtiin elävätkö asiakkaat ja kirjaston työntekijät erilaisessa kehittämistodellisuudessa, koska tällaista vertailevaa tutkimusta ei oltu kirjastoissa aiemmin tehty.
Tutkimustulokset avasivat paikallisuuden käsitettä ja kirjaston palveluiden kehittämiseen liittyvää problematiikkaa. Kerätystä kattavasta tutkimusaineistosta johdetut päätelmät paljastivat mielenkiintoisia asioita asiakkaiden ja kirjastolaisten näkemyseroista sekä paikallisuuden kokemisen yhteyksistä verkkopalveluiden käyttöön.