Polttokennoautot ja vetytalous
Pispala, Riku (2021)
Pispala, Riku
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622053
Tiivistelmä
Polttokennoteknologia on noussut yhdeksi merkittäväksi vaihtoehdoksi ympäristöystävällisenä tapana hyödyntää vetyä energianlähteenä. Vety on nousemassa entistä merkittävämpään rooliin muiden energialähteiden rinnalle. Aiheesta kirjoitetaan eri medioissa paljon, mutta arkinen käyttö on vielä vedyn mahdollisuuksiin nähden vähäistä. Ympäristön merkitys näkyy kaikessa teollisuuden toiminnassa jatkuvasti enemmän erilaisten rajoitteiden ja pakotteiden muodossa, sitä ei voi vähätellä. Polttokennoteknologiassa ja vedyn hyödyntämisessä nähdään paljon mahdollisuuksia muiden energianlähteiden korvaajana.
Opinnäytetyön tavoite on kertoa polttokennojen toiminnasta, kehityksestä ja niin hyvistä kuin huonoista puolista sekä ottaa kantaa myös polttokennoautoihin. Työ käsittelee myös polttokennojen historiaa, vetyä ja sen jakeluverkostojen mahdollista infrastruktuuria kirjallisuuskatsauksen muodossa.
Opinnäytetyössä käytettiin yhtenä tutkimusmenetelmänä avointa haastattelua. Avoimessa haastattelussa vuorovaikutus on käytännössä vapaata keskustelua. Opinnäytetyössäni haastattelin autoalan sekä kaasualan ammattilaista polttokennoista, polttokennoautoista sekä vedystä. Haastattelut tehtiin etäyhteydellä, ja haastatelluille lähetettiin kysymykset etukäteen. Toinen haastatteluista tapahtui puhelimen välityksellä ja toinen Teams-palaverissa. Opinnäytetyöhön saatiin laajempi näkökulma ottamalla mukaan haastateltujen ajatuksia.
Opinnäytetyön tavoite on kertoa polttokennojen toiminnasta, kehityksestä ja niin hyvistä kuin huonoista puolista sekä ottaa kantaa myös polttokennoautoihin. Työ käsittelee myös polttokennojen historiaa, vetyä ja sen jakeluverkostojen mahdollista infrastruktuuria kirjallisuuskatsauksen muodossa.
Opinnäytetyössä käytettiin yhtenä tutkimusmenetelmänä avointa haastattelua. Avoimessa haastattelussa vuorovaikutus on käytännössä vapaata keskustelua. Opinnäytetyössäni haastattelin autoalan sekä kaasualan ammattilaista polttokennoista, polttokennoautoista sekä vedystä. Haastattelut tehtiin etäyhteydellä, ja haastatelluille lähetettiin kysymykset etukäteen. Toinen haastatteluista tapahtui puhelimen välityksellä ja toinen Teams-palaverissa. Opinnäytetyöhön saatiin laajempi näkökulma ottamalla mukaan haastateltujen ajatuksia.