Arbete i förskola under Covid-19 pandemins undantagsförhållanden
Lappalainen, Lena (2021)
Lappalainen, Lena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622067
Tiivistelmä
Denna studie har genomförts för att samla kunskap om hur arbetet i förskolorna påverkades av Covid-19 pandemins undantagsförhållanden, hur lärarna i förskolorna upplevde att det påverkade deras arbetssätt samt hurdant stöd de fick för sitt arbete. I arbetet har man undersökt en kommun i Nyland. Målgruppen är lärarna inom småbarnspedagogiken som jobbade i förskolor i ifrågavarande kommun under våren 2020. Syftet är att reda ut hur arbetet i förskolorna i den specifika kommunen påverkades av Covid-19 pandemins undantagsförhållanden och hur lärarna inom småbarnspedagogiken i förskolorna upplevde anvisningarna och stödet de fick för sitt arbete. Som metod användes en kvalitativ enkätförfrågning som skickades ut till alla lärare inom småbarnspedagogiken som arbetat i förskola under våren 2020. I enkäten frågades även intresse att delta i en fördjupad intervju vid behov. Detta visade sig aktuellt då svarsprocenten av enkäten förblev lågt. En intervju förverkligades och med hjälp av den fick man fördjupad förståelse och mera information om arbetet i förskolan under Covid-19 pandemins undantagsförhållanden. Resultaten av studien berättar hur arbetet i förskolorna påverkades av undantagsförhållandena orsakade av Covid-19 pandemin samt hurdant stöd man fick för sitt arbete i förskolorna i den specifika kommunen. Resultaten jämfördes med regionförvaltningens rapport och undersökning som utgavs våren 2020. Den enskilda kommunens svar och resultaten stöder de resultat som regionförvaltningen fått. Personalens erfarenheter över hur man ansett sig uppnått de mål som finns för förskoleundervisningen har undersökts och utvärderats, både gällande när- och distansundervisningen. Grunderna för planen för småbarnspedagogiken fungerade som grund för utvärderingen och uppbyggnaden av enkät och intervjufrågorna. Regionförvaltningens frågor har fungerat som underlag och jämförbart material. Resultaten påvisar att närundervisningen lyckades väl om inte bättre än normalt, medan man i distansundervisningen inte ansåg sig ha uppnått målen för småbarnspedagogiken i den grad man önskat. Anvisningar och stödet lärarna fick för sitt arbete ansågs inte vara tillräckliga och tekniska kunskaper och verktyg ansågs utmanande och otillräckliga.