Ratkaisukeskeisyys esihenkilötyön haastavissa vuorovaikutustilanteissa
Salo, Hanne (2021)
Salo, Hanne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521740
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Laurea-ammattikorkeakoululle ja se keskittyy toimeksiantajan järjestämän projektipäällikkövalmennuksen kehittämiseen. Opinnäytetyön pääaiheita ovat ratkaisukeskeinen vuorovaikutus, haastavien työyhteisötilanteiden synty ja tunnistaminen, sekä esihenkilön ratkaisukeskeiset työkalut. Tavoite oli tuottaa aiheen ympärille rakennettu workshop käytännön harjoitteineen osaksi projektipäällikkövalmennusta, joka sisältyy Laurean Hyvinkään kampuksen projektijohtamisen opintoihin. Toinen tavoite oli edistää osallistuvien projektipäällikköopiskelijoiden esihenkilötyön osaamista ja antaa heille käytännön työkaluja tähän. Lisäksi tutkittiin, kokivatko he saavansa tästä valmennuskokonaisuudesta konkreettisia valmiuksia haastavien työyhteisötilanteiden käsittelyyn.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ratkaisukeskeisen työskentelytavan perusteita ja esihenkilön vuorovaikutusosaamisen merkitystä. Lisäksi perehdytään haasteiden tunnistamiseen työyhteisössä, erilaisiin konfliktityyppeihin ja tyypillisimpiin konflikteja aiheuttaviin tilanteisiin. Muina aiheina käsitellään ratkaisukeskeisen esihenkilön työkalujen käyttämistä, muun muassa kohtaamiseen, keskustelun avaamiseen. yhteisten sääntöjen laatimiseen ja palautteen antamiseen. Lähteinä on käytetty ratkaisukeskeisen valmentajan haastattelua, ajankohtaista alan kirjallisuutta sekä artikkeleita.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Toimeksiannon mukaisesti opinnäytetyön tuotoksena on esihenkilötyön osaamista syventävä ratkaisukeskeisen esihenkilötyön workshop, joka on osa projektipäällikkövalmennuksen kokonaisuutta. Työhön kuului workshopin suunnittelu, valmistelu ja toteutus, sekä työohje seuraavia workshopeja varten. Workshopin kokonaisuus koostui luennosta, käytännön harjoitteista sekä yhteenveto- ja palauteosiosta. Se toteutettiin 20.10.2021 Laurean Hyvinkään kampuksella ja osallistujina oli 10 opiskelijaa ja kaksi lehtoria. Päivään oli valmistauduttu ennakkotehtävillä, niiden perusteella osallistujat jaettiin pienryhmiin. Workshop alkoi yhteisellä luennolla, joka johdatti opiskelijat ratkaisukeskeisyyden perusteisiin ja vuorovaikutuksen merkitykseen ratkaisukeskeisessä työotteessa. Lisäksi luennon aikana käytiin kaksi parikeskustelua ja esiteltiin käytännön harjoitteet. Harjoitteiden teemoina olivat palautteenanto mukaillen Furman & Rubanovitschin moitekäsi ja toivekäsi -mallia, keskustelun vetäminen Erätauko -keskustelumenetelmällä, sekä ristiriitatilanteiden käsittely työyhteisössä, joka toteutettiin ryhmäkeskusteluna. Lopuksi käytiin läpi koulutuksen keskeisin anti ja kerättiin palaute.
Saadun palautteen mukaan workshopin sisältö vastasi hyvin sille asetettuja tavoitteita. Workshopiin osallistuneet opiskelijat kokivat saaneensa hyviä ja selkeitä käytännön työkaluja ratkaisukeskeisen esihenkilön haastaviin työyhteisötilanteisiin. Johtopäätöksenä voidaan vetää, että tämän kaltainen koulutus on tärkeä osa projektipäällikkövalmennusta. Kehitysehdotuksena tuotiin esille workshopin keston pidentäminen. Esimerkiksi puolen tunnin lisääminen päivän pituuteen mahdollistaisi luennon tauottamisen ja ajan lisäämisen myös harjoitteisiin, jolloin keskustelulle jäisi enemmän aikaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ratkaisukeskeisen työskentelytavan perusteita ja esihenkilön vuorovaikutusosaamisen merkitystä. Lisäksi perehdytään haasteiden tunnistamiseen työyhteisössä, erilaisiin konfliktityyppeihin ja tyypillisimpiin konflikteja aiheuttaviin tilanteisiin. Muina aiheina käsitellään ratkaisukeskeisen esihenkilön työkalujen käyttämistä, muun muassa kohtaamiseen, keskustelun avaamiseen. yhteisten sääntöjen laatimiseen ja palautteen antamiseen. Lähteinä on käytetty ratkaisukeskeisen valmentajan haastattelua, ajankohtaista alan kirjallisuutta sekä artikkeleita.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Toimeksiannon mukaisesti opinnäytetyön tuotoksena on esihenkilötyön osaamista syventävä ratkaisukeskeisen esihenkilötyön workshop, joka on osa projektipäällikkövalmennuksen kokonaisuutta. Työhön kuului workshopin suunnittelu, valmistelu ja toteutus, sekä työohje seuraavia workshopeja varten. Workshopin kokonaisuus koostui luennosta, käytännön harjoitteista sekä yhteenveto- ja palauteosiosta. Se toteutettiin 20.10.2021 Laurean Hyvinkään kampuksella ja osallistujina oli 10 opiskelijaa ja kaksi lehtoria. Päivään oli valmistauduttu ennakkotehtävillä, niiden perusteella osallistujat jaettiin pienryhmiin. Workshop alkoi yhteisellä luennolla, joka johdatti opiskelijat ratkaisukeskeisyyden perusteisiin ja vuorovaikutuksen merkitykseen ratkaisukeskeisessä työotteessa. Lisäksi luennon aikana käytiin kaksi parikeskustelua ja esiteltiin käytännön harjoitteet. Harjoitteiden teemoina olivat palautteenanto mukaillen Furman & Rubanovitschin moitekäsi ja toivekäsi -mallia, keskustelun vetäminen Erätauko -keskustelumenetelmällä, sekä ristiriitatilanteiden käsittely työyhteisössä, joka toteutettiin ryhmäkeskusteluna. Lopuksi käytiin läpi koulutuksen keskeisin anti ja kerättiin palaute.
Saadun palautteen mukaan workshopin sisältö vastasi hyvin sille asetettuja tavoitteita. Workshopiin osallistuneet opiskelijat kokivat saaneensa hyviä ja selkeitä käytännön työkaluja ratkaisukeskeisen esihenkilön haastaviin työyhteisötilanteisiin. Johtopäätöksenä voidaan vetää, että tämän kaltainen koulutus on tärkeä osa projektipäällikkövalmennusta. Kehitysehdotuksena tuotiin esille workshopin keston pidentäminen. Esimerkiksi puolen tunnin lisääminen päivän pituuteen mahdollistaisi luennon tauottamisen ja ajan lisäämisen myös harjoitteisiin, jolloin keskustelulle jäisi enemmän aikaa.