Käyttäjäymmärryksen kerääminen tuotteistamista varten: Vera -menetelmän käyttäjäymmärrys
Fager, Sara; Tverin, Sini (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Fager, Sara
Tverin, Sini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112421510
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä käyttäjäymmärrystä menetelmästä, joka on kehitetty väkivaltaa kokeneille naisille väkivallan tunnistamiseen, sekä siitä aiheutuneiden tunteiden käsittelyyn ja omien voimavarojen löytämiseen ja vahvistamiseen. Menetelmään kuuluu tunnekortit ja opaskirja, ja se on yhdistelmä edukatiivista ja luovaa toiminnallista menetelmää. Menetelmä on kehitetty alun perin väkivaltatyöntekijöiden ja heidän asiakkaidensa käyttöön.
Käyttäjätietoa kerättiin Veran kehittämistä ja tuotteistamista varten. Käyttäjätietoa kerättiin kahdelta tärkeältä kohde- ja käyttäjäryhmältä: väkivaltatyöntekijöiltä ja väkivaltaa kokeneilta naisilta. Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat teemahaastattelu, työpaja ja luotaintutkimus. Teemahaastattelun aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla ja työpajan sekä luotaintutkimuksen aineistot analysoitiin samankaltaisuuskaavioilla. Teoriaosassa käsitellään naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, palvelumuotoilua ja sen prosessia sekä käyttäjäymmärrystä. Opinnäytetyön painotus on produktiivinen ja sen kehyksenä on käytetty palvelumuotoilun tuplatimantin prosessia.
Käyttäjätiedon keräämisen tavoitteena oli selvittää mitä erilaisia tarpeita, kokemuksia, tunteita, huomioita, toiveita ja muutos- tai kehitysehdotuksia kohderyhmät tuovat esiin ja miten tai millä tavalla tunnekortteja ja opaskirjaa tulisi kehittää, jotta ne vastaisivat paremmin käyttäjien tarpeisiin.
Opinnäytetyön tuloksena Verasta tehtiin ja siitä saatiin lukuisia huomioita, lisäys- kehitys- ja muutosehdotuksia sekä erilaista palautetta, jonka perusteella teimme Veraan erilaisia lisäyksiä kuten uusia tunnekortteja uusilla aiheilla. Myös opaskirjan lisätään tehtäviä ja joitain osioita, kuten pelkotikkaita tullaan muuttamaan. Kehitysprosessin jatkuessa tulemme edelleen tekemään muutoksia ja lisäyksiä. Palvelumuotoilulle tyypillisesti pyrimme vertailemaan ja yhdistelemään aikaisempaa teoriatietoa tutkimusmenetelmien avulla Verasta saatuun käyttäjätietoon johtopäätösten muodostamiseksi. The objective of the thesis was to gather user understanding about a method that was developed for women who have been subjected to violence. The method was named Vera and it is a combination of an educational approach and a creative functional method. Vera consists of emotion cards and a guide-book. It was originally designed to be used in violence prevention work by professionals and their clients.
User data was collected for Vera's development and productization from two main user groups: professionals working in violence prevention and women who have been subjected to violence. The research methods selected were a thematic interview, a workshop, and a design probe. The data from the thematic interview was analysed with content analysis and the data from the work-shop and the design probe were analysed using affinity diagrams. The emphasis of the thesis is productive and as its framework it uses the double diamond process of service design. The theoretical part includes topics such as violence against women, service design and its process and user understanding.
The objective of collecting the user information was to find out what different needs, experiences, feelings, comments, wishes and suggestions for changes or improvements the user groups bring out and how or in what way the emotion cards and the guidebook should be developed to better meet user needs.
As a result of the thesis, numerous comments, additions, development and change proposals were given and received about Vera, as well as various feedback, based on which we made various additions to Vera. For example, several new emotion cards with new topics were designed and some of the sections of the guidebook will be changed. As the development process continues, there will be more changes and new additions. Like generally in service design the aim was to compare and combine previous theoretical and research information with the obtained user information to form conclusions.
Käyttäjätietoa kerättiin Veran kehittämistä ja tuotteistamista varten. Käyttäjätietoa kerättiin kahdelta tärkeältä kohde- ja käyttäjäryhmältä: väkivaltatyöntekijöiltä ja väkivaltaa kokeneilta naisilta. Tutkimusmenetelmiksi valikoituivat teemahaastattelu, työpaja ja luotaintutkimus. Teemahaastattelun aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla ja työpajan sekä luotaintutkimuksen aineistot analysoitiin samankaltaisuuskaavioilla. Teoriaosassa käsitellään naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, palvelumuotoilua ja sen prosessia sekä käyttäjäymmärrystä. Opinnäytetyön painotus on produktiivinen ja sen kehyksenä on käytetty palvelumuotoilun tuplatimantin prosessia.
Käyttäjätiedon keräämisen tavoitteena oli selvittää mitä erilaisia tarpeita, kokemuksia, tunteita, huomioita, toiveita ja muutos- tai kehitysehdotuksia kohderyhmät tuovat esiin ja miten tai millä tavalla tunnekortteja ja opaskirjaa tulisi kehittää, jotta ne vastaisivat paremmin käyttäjien tarpeisiin.
Opinnäytetyön tuloksena Verasta tehtiin ja siitä saatiin lukuisia huomioita, lisäys- kehitys- ja muutosehdotuksia sekä erilaista palautetta, jonka perusteella teimme Veraan erilaisia lisäyksiä kuten uusia tunnekortteja uusilla aiheilla. Myös opaskirjan lisätään tehtäviä ja joitain osioita, kuten pelkotikkaita tullaan muuttamaan. Kehitysprosessin jatkuessa tulemme edelleen tekemään muutoksia ja lisäyksiä. Palvelumuotoilulle tyypillisesti pyrimme vertailemaan ja yhdistelemään aikaisempaa teoriatietoa tutkimusmenetelmien avulla Verasta saatuun käyttäjätietoon johtopäätösten muodostamiseksi.
User data was collected for Vera's development and productization from two main user groups: professionals working in violence prevention and women who have been subjected to violence. The research methods selected were a thematic interview, a workshop, and a design probe. The data from the thematic interview was analysed with content analysis and the data from the work-shop and the design probe were analysed using affinity diagrams. The emphasis of the thesis is productive and as its framework it uses the double diamond process of service design. The theoretical part includes topics such as violence against women, service design and its process and user understanding.
The objective of collecting the user information was to find out what different needs, experiences, feelings, comments, wishes and suggestions for changes or improvements the user groups bring out and how or in what way the emotion cards and the guidebook should be developed to better meet user needs.
As a result of the thesis, numerous comments, additions, development and change proposals were given and received about Vera, as well as various feedback, based on which we made various additions to Vera. For example, several new emotion cards with new topics were designed and some of the sections of the guidebook will be changed. As the development process continues, there will be more changes and new additions. Like generally in service design the aim was to compare and combine previous theoretical and research information with the obtained user information to form conclusions.