Keikalla et ole yksin : sosiaalista osallisuutta edistävä musiikkitapahtuma yhteisöllisen sosiaalialan työn muotona
Pentikäinen, Elina (2021)
Pentikäinen, Elina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112321309
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan ylläpitämän asukastalo Oulunkylän Seurahuoneen musiikkitoiminnan kehittäminen osana asukastalojen kehittämistyötä. Asukastalotyön tavoitteena on osallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen, ja opinnäytetyössä tarkasteltiin sitä, kuinka musiikkitapahtumilla voidaan edistää asukastalotyön tavoitteita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui yhteisölliseen osallisuuteen liittyvistä käsitteistä. Yhteisölliseen osallistamiseen liittyvillä toimintatavoilla pyritään vahvistamaan yksilön positiivista minäkäsitystä, toimijuutta ja sosiaalista pääomaa, mikä edistää ihmisen hyvinvointia. Tutkimuskysymys oli ”miten musiikkitapahtumilla voidaan edistää yhteisöllistä osallisuutta?”. Tutkimusmenetelmänä käytettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta, jossa yhteisöllisen osallisuuden edistämistä tarkasteltiin musiikin näkökulmasta. Aineistoksi saatiin neljätoista musiikkiin ja osallisuuteen liittyvää kansainvälistä tutkimusta ja kirjallisuuskatsausta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten mukaan musiikkitapahtuman järjestäminen yhteisöllistä osallisuutta tukevalla tavalla edistää asukastalotyön, yhteisötyön ja sosiaalityön tavoitteita, jos musiikkitapahtumilla onnistutaan edistämään niihin osallistuvien ihmisten sosiaalista osallisuutta sekä yhteisöjen syntymistä ja lujittumista. Tulosten perusteella laadittiin lista osatavoitteista, joihin yhteisöllistä osallisuutta edistävää musiikkitapahtumaa järjestettäessä tulisi tähdätä, ja jota voi käyttää tukena asukastalon musiikkitoimintaa suunniteltaessa.
Tuloksia voi hyödyntää laajemminkin vastaavanlaista taiteellista toimintaa järjestettäessä. Tapahtumien tuottaminen olisi osallisuuden edistämisen näkökulmasta vaikuttavinta sosiaalialan ja kansalaisyhteiskunnan toimijoiden välisenä yhteistyönä. Opinnäytetyötä voidaan pitää musiikkiin perustuvan yhteisötyön perusteluna ja vaikuttavuuden osoituksena. Musiikkiperustaista yhteisötyötä voisi kehittää ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöprojekteissa. Myös digitaalinen ympäristö olisi syytä huomioida musiikkiyhteisötoiminnan areenana.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui yhteisölliseen osallisuuteen liittyvistä käsitteistä. Yhteisölliseen osallistamiseen liittyvillä toimintatavoilla pyritään vahvistamaan yksilön positiivista minäkäsitystä, toimijuutta ja sosiaalista pääomaa, mikä edistää ihmisen hyvinvointia. Tutkimuskysymys oli ”miten musiikkitapahtumilla voidaan edistää yhteisöllistä osallisuutta?”. Tutkimusmenetelmänä käytettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta, jossa yhteisöllisen osallisuuden edistämistä tarkasteltiin musiikin näkökulmasta. Aineistoksi saatiin neljätoista musiikkiin ja osallisuuteen liittyvää kansainvälistä tutkimusta ja kirjallisuuskatsausta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tulosten mukaan musiikkitapahtuman järjestäminen yhteisöllistä osallisuutta tukevalla tavalla edistää asukastalotyön, yhteisötyön ja sosiaalityön tavoitteita, jos musiikkitapahtumilla onnistutaan edistämään niihin osallistuvien ihmisten sosiaalista osallisuutta sekä yhteisöjen syntymistä ja lujittumista. Tulosten perusteella laadittiin lista osatavoitteista, joihin yhteisöllistä osallisuutta edistävää musiikkitapahtumaa järjestettäessä tulisi tähdätä, ja jota voi käyttää tukena asukastalon musiikkitoimintaa suunniteltaessa.
Tuloksia voi hyödyntää laajemminkin vastaavanlaista taiteellista toimintaa järjestettäessä. Tapahtumien tuottaminen olisi osallisuuden edistämisen näkökulmasta vaikuttavinta sosiaalialan ja kansalaisyhteiskunnan toimijoiden välisenä yhteistyönä. Opinnäytetyötä voidaan pitää musiikkiin perustuvan yhteisötyön perusteluna ja vaikuttavuuden osoituksena. Musiikkiperustaista yhteisötyötä voisi kehittää ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöprojekteissa. Myös digitaalinen ympäristö olisi syytä huomioida musiikkiyhteisötoiminnan areenana.