Maahanmuuttajataustaisten lasten ryhmäytyminen varhaiskasvatuksessa
Mäkelä, Taru; Stenroos, Emilia (2021)
Mäkelä, Taru
Stenroos, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112221069
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin maahanmuuttajataustaisten lasten ryhmäytymiseen vaikuttavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa sekä sitä, minkälaisia menetelmiä varhaiskasvatuksessa käytetään ryhmäytymisen tukemisessa. Tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia ja kokemuksia maahanmuuttajataustaisten lasten ryhmäytymisestä ja sen tukemisesta. Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeenlinnan kaupunki. Maahanmuuttajataustaisten lasten määrä varhaiskasvatuksessa on lisääntynyt, jonka vuoksi aihe on ajankohtainen.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsiteltiin maahanmuuttoa, kotutumista, Suomen varhaiskasvatusta sekä monikulttuurista varhaiskasvatusta ja ryhmäytymistä. Tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta hyödyntäen.
Tutkimusaineisto koostui Hämeenlinnan kaupungin päiväkodeista sähköisellä kyselylomakkeella kerätystä aineistosta. Aineisto kerättiin keväällä 2021 ja vastauksia saatiin yhteensä seitsemän. Aineisto analysoitiin teemoittelulla. Aineiston analyysin kautta muodostui viisi teemaa maahanmuuttajataustaisten lasten ryhmäytymiseen vaikuttavista tekijöistä: kommunikaatio, leikki, persoonallisuus, ryhmä ja kasvatuskumppanuus. Maahanmuuttajataustaisten lasten ryhmäytymisen tukemiseen käytettävistä menetelmistä muodostui lisäksi neljä teemaa: kommunikaatiomenetelmät, leikki menetelmänä, pienryhmätoiminta ja monikulttuurisuuskasvatus.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta persoonallisuuden olevan maahanmuuttajataustaisen lapsen ryhmäytymiseen vaikuttavista tekijöistä merkittävin. Kasvatuskumppanuus koetaan tärkeimmäksi maahanmuuttajataustaisen lapsen ryhmäytymisen tukemisessa. Kommunikaatiomenetelmät, kuten kuvat ja tukiviittomat, sekä pienryhmätoiminta ja leikki ovat hyödyllisiä käytännön keinoja tukea maahanmuuttajataustaisen lapsen ryhmäytymistä. The purpose of this thesis was to examine the factors affecting grouping of children with immigrant backgrounds in early childhood education, as well as the types of methods used in early childhood education to support the grouping. The aim was to explore the thoughts and experiences of early childhood education teachers about grouping children with immigrant backgrounds and supporting it. This thesis was commissioned by the city of Hämeenlinna. There has been an increase in the number of children with immigrant backgrounds in early childhood education, which makes this a topical issue.
The theory base of the thesis covers immigration, integration, early childhood education in Finland, multicultural early childhood education and grouping. The thesis applied a qualitative study using a phenomenological-hermeneutic research extraction.
The research data consisted of material collected from daycare centres in the city of Hämeenlinna by an electronic questionnaire. The data were collected in the spring of 2021 and a total of seven responses were received. The data were analyzed by thematizing. Through the analysis of the data, five themes were formed depicting factors affecting the grouping of children with immigrant backgrounds: communication, play, personality, group, and educational partnership. I addition, four themes were formed of the methods used to support the grouping: methods of communication, play as a method, small group activities and multicultural education.
As a conclusion of the study, personality is the most significant of the factors affecting the grouping of a child with an immigrant background. The educational partnership is perceived as the most important method in supporting the grouping of a child. Communication methods such as images and keyword signing, as well as small group activities and play are useful practical means of supporting the grouping of a child with an immigrant background.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsiteltiin maahanmuuttoa, kotutumista, Suomen varhaiskasvatusta sekä monikulttuurista varhaiskasvatusta ja ryhmäytymistä. Tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta hyödyntäen.
Tutkimusaineisto koostui Hämeenlinnan kaupungin päiväkodeista sähköisellä kyselylomakkeella kerätystä aineistosta. Aineisto kerättiin keväällä 2021 ja vastauksia saatiin yhteensä seitsemän. Aineisto analysoitiin teemoittelulla. Aineiston analyysin kautta muodostui viisi teemaa maahanmuuttajataustaisten lasten ryhmäytymiseen vaikuttavista tekijöistä: kommunikaatio, leikki, persoonallisuus, ryhmä ja kasvatuskumppanuus. Maahanmuuttajataustaisten lasten ryhmäytymisen tukemiseen käytettävistä menetelmistä muodostui lisäksi neljä teemaa: kommunikaatiomenetelmät, leikki menetelmänä, pienryhmätoiminta ja monikulttuurisuuskasvatus.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta persoonallisuuden olevan maahanmuuttajataustaisen lapsen ryhmäytymiseen vaikuttavista tekijöistä merkittävin. Kasvatuskumppanuus koetaan tärkeimmäksi maahanmuuttajataustaisen lapsen ryhmäytymisen tukemisessa. Kommunikaatiomenetelmät, kuten kuvat ja tukiviittomat, sekä pienryhmätoiminta ja leikki ovat hyödyllisiä käytännön keinoja tukea maahanmuuttajataustaisen lapsen ryhmäytymistä.
The theory base of the thesis covers immigration, integration, early childhood education in Finland, multicultural early childhood education and grouping. The thesis applied a qualitative study using a phenomenological-hermeneutic research extraction.
The research data consisted of material collected from daycare centres in the city of Hämeenlinna by an electronic questionnaire. The data were collected in the spring of 2021 and a total of seven responses were received. The data were analyzed by thematizing. Through the analysis of the data, five themes were formed depicting factors affecting the grouping of children with immigrant backgrounds: communication, play, personality, group, and educational partnership. I addition, four themes were formed of the methods used to support the grouping: methods of communication, play as a method, small group activities and multicultural education.
As a conclusion of the study, personality is the most significant of the factors affecting the grouping of a child with an immigrant background. The educational partnership is perceived as the most important method in supporting the grouping of a child. Communication methods such as images and keyword signing, as well as small group activities and play are useful practical means of supporting the grouping of a child with an immigrant background.