Instagram osana Suomen jalkapallomaajoukkueiden markkinointiviestintää
Suutari, Anni (2021)
Suutari, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120850
Tiivistelmä
Urheilu on nykypäivänä kansainvälinen ilmiö, jolla on paljon sosiaalista ja kaupallista voimaa yhteiskunnassa. Jalkapallo on maailman suosituin urheilulaji, ja se tuo yksilöitä eri
maista ja kulttuureista vahvasti yhteen.
Sosiaalinen media on vahvasti läsnä elämässämme, ja siitä on tullut tärkeä työkalu urheilumarkkinoinnissa. Sosiaalinen media mahdollistaa reaaliaikaisen sisällön tuottamisen sekä kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen asiakkaiden kanssa. Sosiaalinen media on ammattilaisjalkapallojoukkueelle välttämätön markkinointikanava, jos halutaan saada tarpeeksi näkyvyyttä joukkueelle.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Suomen miesten (Huuhkajat) ja naisten (Helmarit) jalkapallomaajoukkueiden Instagram-markkinointia toteutetaan, ja millainen rooli Instagramilla on joukkueiden markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyössä keskitytään urheilumarkkinointiin sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median kanavista opinnäytetyössä keskitytään ainoastaan Instagramiin.
Tutkimus koostuu teoria- ja empiriaosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään urheilumarkkinointia, sosiaalista mediaa ja markkinointia sosiaalisessa mediassa. Empiriaosuudessa esitellään käytetyt tutkimusmenetelmät sekä tutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa havainnoitiin Huuhkajien ja Helmareiden Instagram-tilien toimintaa aikavälillä 1.9.–10.10.2021. Tutkimusta varten haastateltiin Suomen Palloliiton markkinointikoordinaattoria aiheesta.
Tutkimuksen tulosten mukaan Huuhkajien ja Helmareiden Instagram-markkinointia toteutetaan tavoitteellisesti, suunnitellusti ja ammattimaisesti, hyödyntäen monipuolisesti kaikkia Instagramin ominaisuuksia sekä erilaisia markkinointikeinoja. Instagramin rooli joukkueiden markkinointiviestinnässä on tärkeä, ja etenkin Instagram-tarinat tekevät Instagramista tietyllä tapaa spesiaalin kanavan. Mikään sosiaalisen median kanava ei kuitenkaan ole tärkein, vaan kaikilla kanavilla on oma tärkeä roolinsa joukkueiden markkinointiviestinnässä.
maista ja kulttuureista vahvasti yhteen.
Sosiaalinen media on vahvasti läsnä elämässämme, ja siitä on tullut tärkeä työkalu urheilumarkkinoinnissa. Sosiaalinen media mahdollistaa reaaliaikaisen sisällön tuottamisen sekä kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen asiakkaiden kanssa. Sosiaalinen media on ammattilaisjalkapallojoukkueelle välttämätön markkinointikanava, jos halutaan saada tarpeeksi näkyvyyttä joukkueelle.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Suomen miesten (Huuhkajat) ja naisten (Helmarit) jalkapallomaajoukkueiden Instagram-markkinointia toteutetaan, ja millainen rooli Instagramilla on joukkueiden markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyössä keskitytään urheilumarkkinointiin sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median kanavista opinnäytetyössä keskitytään ainoastaan Instagramiin.
Tutkimus koostuu teoria- ja empiriaosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään urheilumarkkinointia, sosiaalista mediaa ja markkinointia sosiaalisessa mediassa. Empiriaosuudessa esitellään käytetyt tutkimusmenetelmät sekä tutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa havainnoitiin Huuhkajien ja Helmareiden Instagram-tilien toimintaa aikavälillä 1.9.–10.10.2021. Tutkimusta varten haastateltiin Suomen Palloliiton markkinointikoordinaattoria aiheesta.
Tutkimuksen tulosten mukaan Huuhkajien ja Helmareiden Instagram-markkinointia toteutetaan tavoitteellisesti, suunnitellusti ja ammattimaisesti, hyödyntäen monipuolisesti kaikkia Instagramin ominaisuuksia sekä erilaisia markkinointikeinoja. Instagramin rooli joukkueiden markkinointiviestinnässä on tärkeä, ja etenkin Instagram-tarinat tekevät Instagramista tietyllä tapaa spesiaalin kanavan. Mikään sosiaalisen median kanava ei kuitenkaan ole tärkein, vaan kaikilla kanavilla on oma tärkeä roolinsa joukkueiden markkinointiviestinnässä.