Asiakastyytyväisyyskysely Seinäjoen kaupungin ateriapalvelun asiakkaille
Koskimäki, Heidi (2009)
Koskimäki, Heidi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235927
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tavoitteena oli selvittää Seinäjoen kaupungin ateriapalvelun asiakkaiden tyytyväisyyttä keittiön palveluihin. Tavoitteena oli selvittää ateriapalvelun asiakkaiden taustatietoja, mielipidettä ruoan tuonnin ajankohdasta, ruoan annoskoosta, ulkonäöstä ja mausta sekä mielipidettä ruoan kylmätoimituksesta tulevaisuudessa.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja se oli luonteeltaan kvantitatiivinen kokonaistutkimus. Kohderyhmänä olivat kaikki ateriapalvelun asiakkaat. Asiakas-tyytyväisyyskyselyssä kysymystyyppeinä olivat strukturoidut ja avoimet kysymyk-set. Kysely toteutettiin syksyllä 2009. Ateriapalvelun asiakkaita oli 200 henkilöä. Kyselylomakkeita jaettiin vain 180 kpl ja kyselyyn vastasi 100 henkilöä. Saadut vastaukset analysoitiin SPSS -ohjelman avulla.
Suurimman osan mielestä ruoantuonnin ajankohta oli hyvä tai sopiva. Lähestul-koon kaikki vastanneista piti ruoan annoskokoa sopivana. Tutkimukseen vastan-neista yli puolet pitivät ruokaa tarpeeksi monipuolisena ja hyvännäköisenä. Suurin osa piti ruokaa sopivan suolaisena ja mausteisena.
Ruoantuonti kylmänä ei sopinut suurimmalle osalle asiakkaista. Siihen syynä oli, että useammat eivät enää pysty itse lämmittämään ruokaa, sekä monien mielestä ruoan laatu heikkenisi ja ruoka olisi pilalla. Kyselylomakkeen viimeisestä avoimesta kysymyksestä kävi ilmi asiakkaiden mielipiteitä ja toivomuksia. Monet olivat tyytyväisiä ateriapalvelun toimintaan. Ainoastaan pieni osa asiakkaista ei ollut tyytyväisiä viikonlopun ruokiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakkaat olivat suurelta osin tyytyväisiä keittiön tarjoamiin ruokiin ja palveluihin. Mutta ruoantuonti kylmänä jatkossa ei sopinut suurimmalle osalle asiakkaista.
Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja se oli luonteeltaan kvantitatiivinen kokonaistutkimus. Kohderyhmänä olivat kaikki ateriapalvelun asiakkaat. Asiakas-tyytyväisyyskyselyssä kysymystyyppeinä olivat strukturoidut ja avoimet kysymyk-set. Kysely toteutettiin syksyllä 2009. Ateriapalvelun asiakkaita oli 200 henkilöä. Kyselylomakkeita jaettiin vain 180 kpl ja kyselyyn vastasi 100 henkilöä. Saadut vastaukset analysoitiin SPSS -ohjelman avulla.
Suurimman osan mielestä ruoantuonnin ajankohta oli hyvä tai sopiva. Lähestul-koon kaikki vastanneista piti ruoan annoskokoa sopivana. Tutkimukseen vastan-neista yli puolet pitivät ruokaa tarpeeksi monipuolisena ja hyvännäköisenä. Suurin osa piti ruokaa sopivan suolaisena ja mausteisena.
Ruoantuonti kylmänä ei sopinut suurimmalle osalle asiakkaista. Siihen syynä oli, että useammat eivät enää pysty itse lämmittämään ruokaa, sekä monien mielestä ruoan laatu heikkenisi ja ruoka olisi pilalla. Kyselylomakkeen viimeisestä avoimesta kysymyksestä kävi ilmi asiakkaiden mielipiteitä ja toivomuksia. Monet olivat tyytyväisiä ateriapalvelun toimintaan. Ainoastaan pieni osa asiakkaista ei ollut tyytyväisiä viikonlopun ruokiin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakkaat olivat suurelta osin tyytyväisiä keittiön tarjoamiin ruokiin ja palveluihin. Mutta ruoantuonti kylmänä jatkossa ei sopinut suurimmalle osalle asiakkaista.