Hydraulisen henkilönostimen energiaviennin kehitys
Hakanen, Tuomas (2021)
Hakanen, Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919569
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään hydraulitoimisen henkilönostimen energiaviennin kehitystä sähkön osalta. Työn tarkoitus on mahdollistaa sähkötehon tuplaus nykyisestä sekä keventää peruskaapelointia. Tehon kasvatuksen tarpeisiin on päädytty asiakkaiden toiveiden ja laitteiden tehon tarpeen kasvun myötä. Työn tavoitteena oli löytää ratkaisu kasvavaan tehon tarpeeseen sekä tilan ahtauteen varsiston energiaviennissä. Työssä käsitellään suurinta mahdollista tapausta kaapelointien määrässä sekä tutkitaan peruskaapelointia, jotta saadaan selvä kuva tilan ja tehon viennin nykytilasta. Tutkimuksessa rakennettiin kaksi pienoismallia, uudella ja vanhalla energiakouruprofiililla, havainnollistamaan energiaviennin rakennetta ja johdotuksen kulkua.
Hydraulitoimisessa henkilönostimessa kulkee useampi eri kokoluokan energiaviennin kokoonpanoja. Näistä tarkastellaan hydraulitoimisen henkilönostimen alavarren ylempää energiavientiä, joka on ahtain paikka energiaviennin kokoonpanossa johdotusten, hydrauliikan ja muiden lisävarusteiden määrän vuoksi. Tällä työllä pyritään optimoimaan nykyisen ja kehitteillä olevan energiaviennin kaapeloinnin määrä vastaamaan tulevaisuuden tarpeita sekä huomioimaan tilan ahtaus energiaviennissä. Opinnäytetyö sisältää parannellun kaapeloinnin perustilanteessa.
Työssä onnistuttiin parantamaan vanhaa peruskaapelointia, jolloin kaapelikokoja saatiin muokattua ja selkeytettyä niiden kytkentöjä sähkökeskuksissa. Lisäksi tehon tarve ratkaistiin lisäämällä erilliset kaapeloinnit tähän tehtävään. Näiden lisäyksessä tarvitsee kuitenkin ottaa huomioon kaapeleiden lämpeneminen kourussa sekä mahdolliset lisäkaapelointien aiheuttamat induktiosta johtuvat häiriöt muissa kaapeleissa.
Hydraulitoimisessa henkilönostimessa kulkee useampi eri kokoluokan energiaviennin kokoonpanoja. Näistä tarkastellaan hydraulitoimisen henkilönostimen alavarren ylempää energiavientiä, joka on ahtain paikka energiaviennin kokoonpanossa johdotusten, hydrauliikan ja muiden lisävarusteiden määrän vuoksi. Tällä työllä pyritään optimoimaan nykyisen ja kehitteillä olevan energiaviennin kaapeloinnin määrä vastaamaan tulevaisuuden tarpeita sekä huomioimaan tilan ahtaus energiaviennissä. Opinnäytetyö sisältää parannellun kaapeloinnin perustilanteessa.
Työssä onnistuttiin parantamaan vanhaa peruskaapelointia, jolloin kaapelikokoja saatiin muokattua ja selkeytettyä niiden kytkentöjä sähkökeskuksissa. Lisäksi tehon tarve ratkaistiin lisäämällä erilliset kaapeloinnit tähän tehtävään. Näiden lisäyksessä tarvitsee kuitenkin ottaa huomioon kaapeleiden lämpeneminen kourussa sekä mahdolliset lisäkaapelointien aiheuttamat induktiosta johtuvat häiriöt muissa kaapeleissa.