Kestävän kehityksen kierrätyspeli varhaiskasvattajien tukena
Melanen, Krista; Sipari, Maria (2021)
Melanen, Krista
Sipari, Maria
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819444
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää varhaiskasvattajille kestävää kehitystä tukeva ja vahvistava kierrätyspeli. Peli on rakenteeltaan yksinkertainen ja helppokäyttöinen, ja sitä voi muunnella käyttäjien ja ympäristön mukaisesti. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi tutun maa-meri-laiva -leikin pohjalta kehitelty peli, jossa lapset harjoittelevat kierrättämistä liikunnan avulla.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin toiminnanohjauksena Imatralla Imatrankosken päiväkodilla. Kierrätyspelin tarkoituksena oli lasten kestävän kehityksen taitojen vahvistaminen ympäristökasvatuksen tavoitteiden mukaisesti. Opinnäytetyömme merkittäviksi tavoitteiksi muodostuivat lasten luontosuhteen vahvistaminen sekä jätteiden oikein kierrätys. Keräsimme kierrätyspelin jälkeen palautetta Imatrankosken päiväkodin varhaiskasvattajilta kehittääksemme kierrätyspelin käytettävyyttä ja sovellettavuutta. Teoriataustan muodostamme kirjallisuudesta ja tutkimuksista, jotka kohdentavat varhaiskasvatuksen kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen teemoihin.
Kierrätyspelin opettamista pilotoitiin Imatralla Imatrankosken päiväkodissa. Varhaiskasvattajille kestävän kehityksen teema on jo entuudestaan tuttua. Kierrätyspeli laajentaa pedagogisena työkaluna varhaiskasvattajien tapoja opettaa kestävää kehitystä lapsille. Pilotoinnissa opetimme lapsia ja huomasimme, että kierrättämisen periaatteet ovat lapsille hyvin tuttuja. Lapset osallistuivat aktiivisesti kierrätyspeliin ja he saivat positiivisia onnistumisen kokemuksia kierrättämisestä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin toiminnanohjauksena Imatralla Imatrankosken päiväkodilla. Kierrätyspelin tarkoituksena oli lasten kestävän kehityksen taitojen vahvistaminen ympäristökasvatuksen tavoitteiden mukaisesti. Opinnäytetyömme merkittäviksi tavoitteiksi muodostuivat lasten luontosuhteen vahvistaminen sekä jätteiden oikein kierrätys. Keräsimme kierrätyspelin jälkeen palautetta Imatrankosken päiväkodin varhaiskasvattajilta kehittääksemme kierrätyspelin käytettävyyttä ja sovellettavuutta. Teoriataustan muodostamme kirjallisuudesta ja tutkimuksista, jotka kohdentavat varhaiskasvatuksen kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen teemoihin.
Kierrätyspelin opettamista pilotoitiin Imatralla Imatrankosken päiväkodissa. Varhaiskasvattajille kestävän kehityksen teema on jo entuudestaan tuttua. Kierrätyspeli laajentaa pedagogisena työkaluna varhaiskasvattajien tapoja opettaa kestävää kehitystä lapsille. Pilotoinnissa opetimme lapsia ja huomasimme, että kierrättämisen periaatteet ovat lapsille hyvin tuttuja. Lapset osallistuivat aktiivisesti kierrätyspeliin ja he saivat positiivisia onnistumisen kokemuksia kierrättämisestä.