Infonäyttöjärjestelmän tuotteistusprojekti
Valtakari, Lauri (2021)
Valtakari, Lauri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102118829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102118829
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori. Tämä opinnäytetyö käsitteli uuden palvelun tuotteistamista, sen teoriaa sekä siihen liittyviä tuotteistamisen vaiheita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli soveltaa tuotteistamisen teoriaa käytäntöön konstruktiivisena oppimiskäytäntönä. Uuden palvelun tuotteistus tehtiin projektityönä. Projektin tavoitteena oli tuotteistaa uusi palvelu, joka vastaa asiakastarpeisiin sekä tukee organisaation tuotteistettua ydinpalvelua.
Teoreettisena aineistona työssä käytettiin tuotteistamiseen, tuotejohtamiseen ja palveluiden kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta sekä internetistä saatua tietoa. Tietoperustana käytettiin organisaation omaa tuotteistamisen mallia sekä organisaation asiantuntijoiden ja muiden sidosryhmien kokemuksia. Muuna tietoperustana olivat kokousten muistiinpanot, asiantuntijoiden blogi-kirjoitukset sekä koulutukset.
Projektin tuotoksena organisaatio sai tuotteistetun palvelun lisäksi havainnollistavan kuvauksen kyseisen palvelun tuotteistamisesta ja siihen liittyvistä toimenpiteistä. Kirjoitelman yhteenveto- ja pohdintaosiossa perehdyn haasteisiin, jotka esiintyivät tuotteistusprojektin aikana. Opinnäytetyöni auttaa kehittämään kyseistä palvelua jatkokehittämisen kannalta sekä se mahdollistaa kehittämään Valtorin palveluiden tuotteistusta.
Työn tuotoksena syntyi uusi tuotteistettu palvelu Valtorin portfolioon osaksi esitystekniikan palveluiden tuotevalikoimaa. Työn johtopäätöksenä esille nousivat asiakaskohtaisten tarpeiden toteuttaminen, palvelun ja tuotteen ominaisuuksien riittävä rajaaminen sekä palveluntarjoajan ja sen välisen yhteistyökumppanin viestinnän ja kommunikaation merkitys tuotteistamisessa.
Asiasanat: tuotteistettu palvelu, infonäyttö, SWOT, Valtorin tuotteistusmalli
Teoreettisena aineistona työssä käytettiin tuotteistamiseen, tuotejohtamiseen ja palveluiden kehittämiseen liittyvää kirjallisuutta sekä internetistä saatua tietoa. Tietoperustana käytettiin organisaation omaa tuotteistamisen mallia sekä organisaation asiantuntijoiden ja muiden sidosryhmien kokemuksia. Muuna tietoperustana olivat kokousten muistiinpanot, asiantuntijoiden blogi-kirjoitukset sekä koulutukset.
Projektin tuotoksena organisaatio sai tuotteistetun palvelun lisäksi havainnollistavan kuvauksen kyseisen palvelun tuotteistamisesta ja siihen liittyvistä toimenpiteistä. Kirjoitelman yhteenveto- ja pohdintaosiossa perehdyn haasteisiin, jotka esiintyivät tuotteistusprojektin aikana. Opinnäytetyöni auttaa kehittämään kyseistä palvelua jatkokehittämisen kannalta sekä se mahdollistaa kehittämään Valtorin palveluiden tuotteistusta.
Työn tuotoksena syntyi uusi tuotteistettu palvelu Valtorin portfolioon osaksi esitystekniikan palveluiden tuotevalikoimaa. Työn johtopäätöksenä esille nousivat asiakaskohtaisten tarpeiden toteuttaminen, palvelun ja tuotteen ominaisuuksien riittävä rajaaminen sekä palveluntarjoajan ja sen välisen yhteistyökumppanin viestinnän ja kommunikaation merkitys tuotteistamisessa.
Asiasanat: tuotteistettu palvelu, infonäyttö, SWOT, Valtorin tuotteistusmalli