Automatisoituvan palvelutuotannon kehittäminen Palkeiden HRM-palveluissa
Siitonen, Marko (2021)
Siitonen, Marko
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021100418304
Tiivistelmä
Digitalisaatiolla ja automaatiolla on kokonaisvaltainen vaikutus organisaatioiden toimintaan. Työelämässä muutosvauhti kiihtyy. Tarvitaan uudenlaista osaamista, johtamista, muutoskyvykkyyttä sekä organisaatio- ja toimintakulttuurin muutosta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Palkeiden HRM-palvelutuotannossa tehtävää työtä ja sen organisointia. Automaation lisääntyessä palveluprosesseissa myös työn tekemisen tapaa on uudistettava. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Teoreettinen viitekehys muodostui digitalisaatiosta ja automaatiosta, muutos- ja digijohtamisesta, osaamisen kehittämisestä sekä prosessien ja toiminnan kehittämisestä.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli suunnitella palvelutuotannon työtapojen kehittämisen ja yhdenmukaistamisen mahdollistava työn tekemisen uusi toimintamalli. Sitä pilotoitiin kahdessa palveluryhmässä ja pilotoinnista saadut tulokset sekä kokemukset analysoitiin. Kehittämistyön toteuttamisessa hyödynnettiin projektityöskentelyä ja henkilöstölle tehtyjä kyselytutkimuksia. Kehittämistyöllä tavoiteltiin myös laajempia vaikutuksia organisaation toiminnan tulosmittareihin.
Kehittämisprojekti saavutti sille asetetut tavoitteet aikataulun viivästymisestä huolimatta. Palvelutuotannossa tehtävään työhön suunniteltiin ja rakennettiin uusi toimintamalli, joka sujuvoitti ja yhdenmukaisti työn tekemistä. Tämän lisäksi se mahdollisti tuottavuuden, asiakas- ja työtyytyväisyyden sekä palveluiden kustannusvastaavuuden paranemisen. Uusi tapa tehdä työtä otetaan käyttöön kaikissa HRM-palveluita tuottavissa palveluryhmissä. Yhtenä jatkokehityssuosituksena on viedä nyt aloitettua kehittämistyötä pitemmälle seuraavaan vaiheeseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Palkeiden HRM-palvelutuotannossa tehtävää työtä ja sen organisointia. Automaation lisääntyessä palveluprosesseissa myös työn tekemisen tapaa on uudistettava. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Teoreettinen viitekehys muodostui digitalisaatiosta ja automaatiosta, muutos- ja digijohtamisesta, osaamisen kehittämisestä sekä prosessien ja toiminnan kehittämisestä.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli suunnitella palvelutuotannon työtapojen kehittämisen ja yhdenmukaistamisen mahdollistava työn tekemisen uusi toimintamalli. Sitä pilotoitiin kahdessa palveluryhmässä ja pilotoinnista saadut tulokset sekä kokemukset analysoitiin. Kehittämistyön toteuttamisessa hyödynnettiin projektityöskentelyä ja henkilöstölle tehtyjä kyselytutkimuksia. Kehittämistyöllä tavoiteltiin myös laajempia vaikutuksia organisaation toiminnan tulosmittareihin.
Kehittämisprojekti saavutti sille asetetut tavoitteet aikataulun viivästymisestä huolimatta. Palvelutuotannossa tehtävään työhön suunniteltiin ja rakennettiin uusi toimintamalli, joka sujuvoitti ja yhdenmukaisti työn tekemistä. Tämän lisäksi se mahdollisti tuottavuuden, asiakas- ja työtyytyväisyyden sekä palveluiden kustannusvastaavuuden paranemisen. Uusi tapa tehdä työtä otetaan käyttöön kaikissa HRM-palveluita tuottavissa palveluryhmissä. Yhtenä jatkokehityssuosituksena on viedä nyt aloitettua kehittämistyötä pitemmälle seuraavaan vaiheeseen.