Pieniä ihmisiä, isoja ideoita: Alle 3- vuotiaiden lasten osallisuuden lisääminen varhaiskasvatuksessa
Lång, Anu; Ojanperä, Maria (2021)
Lataukset:
Lång, Anu
Ojanperä, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082417103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021082417103
Tiivistelmä
Opinnäytetyö ”Pieniä ihmisiä, isoja ideoita – alle 3-vuotiaiden lasten osallisuuden lisääminen varhaiskasvatuksessa” on tehty yhteistyössä Norlandia Päiväkodit Oy:n kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvattajat pystyisivät parantamaan alle 3-vuotiaiden lasten osallisuutta. Tutkimuksessa kartoitettiin myös osallisuuden nykytilanne, joka toimii tärkeänä pohjana osallisuuden kehittämiselle.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen toteutukseen käytettiin avoimista kysymyksistä muodostettua kyselyä. Kysely suunnattiin alle 3-vuotiaiden ryhmissä toimiville varhaiskasvattajille. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysiä. Varhaiskasvatus, lapsilähtöisyys, alle 3-vuotiaan lapsen kehitys, osallisuus, osallisuuden pedagogiikka, havainnointi sekä leikki muodostavat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen.
Tutkimustulosten perusteella osallisuutta voitaisiin lisätä aktiivisella havainnoinnilla sekä
pienryhmätoiminnalla. Pienryhmätoiminnassa kasvattajat oppivat tuntemaan lapset yksilöllisemmin ja näin ollen kannustamaan heitä esittämään omia ideoitaan. Myös joustavuus arjen toiminnassa sekä uskallus suunnitelmien muuttamiseen lasten ideoiden tullessa vastaan ovat tärkeitä osallisuuden lisäämisessä.
Osallisuudesta puhutaan tänä päivänä paljon. On uskallettava antaa lapsille mahdollisuus
esittää omia ideoitaan ja ottaa niitä mukaan suunnitelmiin. Jotta osallisuus saadaan lisättyä osaksi arkea, on päiväkodin toimintakulttuuriin tärkeää tehdä muutos. Osallisuusajattelu tulee ottaa mukaan kaikkeen toimintaan ja juurruttaa se osaksi arkea. On uskallettava astua osallisuuden polulle määrätietoisin askelin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksen toteutukseen käytettiin avoimista kysymyksistä muodostettua kyselyä. Kysely suunnattiin alle 3-vuotiaiden ryhmissä toimiville varhaiskasvattajille. Tutkimusaineiston analysointiin käytettiin sisällönanalyysiä. Varhaiskasvatus, lapsilähtöisyys, alle 3-vuotiaan lapsen kehitys, osallisuus, osallisuuden pedagogiikka, havainnointi sekä leikki muodostavat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen.
Tutkimustulosten perusteella osallisuutta voitaisiin lisätä aktiivisella havainnoinnilla sekä
pienryhmätoiminnalla. Pienryhmätoiminnassa kasvattajat oppivat tuntemaan lapset yksilöllisemmin ja näin ollen kannustamaan heitä esittämään omia ideoitaan. Myös joustavuus arjen toiminnassa sekä uskallus suunnitelmien muuttamiseen lasten ideoiden tullessa vastaan ovat tärkeitä osallisuuden lisäämisessä.
Osallisuudesta puhutaan tänä päivänä paljon. On uskallettava antaa lapsille mahdollisuus
esittää omia ideoitaan ja ottaa niitä mukaan suunnitelmiin. Jotta osallisuus saadaan lisättyä osaksi arkea, on päiväkodin toimintakulttuuriin tärkeää tehdä muutos. Osallisuusajattelu tulee ottaa mukaan kaikkeen toimintaan ja juurruttaa se osaksi arkea. On uskallettava astua osallisuuden polulle määrätietoisin askelin.