Konseptien kehittäminen jälkimarkkinoille
Jalonen, Marko (2021)
Jalonen, Marko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021071216790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021071216790
Tiivistelmä
Kohdeyrityksen tavoitteena oli kasvattaa myyntiä jälkimarkkinoilla. Tähän tavoitteeseen he pyrkivät luomalla uusia tuotteita jälkimarkkinoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kohdeyritykselle konsepteja, joista yritys voi kehittää tuotteita. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuotekehityksen, projektinhallinnan ja ongelmanratkaisun teoriaan perehtymällä luoda prosessi, jota noudattamalla voidaan vastata kohdeyrityksen tavoitteisiin.
Opinnäytetyö oli tutkimusotteeltaan kvalitatiivinen ja lähestymistavaltaan konstruktiivinen. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda käytännöllinen ratkaisu esitettyyn ongelmaan. Opinnäytetyössä perehdyttiin ensin yleiseen tuotekehitysprosessin teoriaan ja tämän jälkeen esitettiin empiirisen osuuden vaiheet samalla esittäen näitä tukevaa teoriaa.
Työn tuloksena kerättiin sisäisellä kyselyllä tuoteideoita ja asiakastarpeita, joista käsiteltiin, arvioitiin ja jalostettiin tuoteideoita konseptisuunnittelua varten sekä havainnollistettiin konseptisuunnittelun prosessi seuraten yhden konseptin kehitystä. The target company had an objective to increase aftermarket sales. To achieve this increase, they had decided to develop new products for the aftermarket. The aim of this thesis was to develop concepts that the company can you use to develop products. The purpose of this thesis was to go through theory of product development, project management and problem solving to produce a process that may be used to answer the needs of the target company.
This thesis was implemented with qualitative research and had a constructive approach. Thus, the research was trying to create a practical answer to the proposed problem. In this thesis general theory of product development processes was discussed and after that the steps taken in the empirical research were presented accompanied with supporting theory.
As the results for this thesis product ideas and customer needs were gathered with an internal enquiry which were processed, rated, and refined for use in concept development which is presented using a single concept as an example.
Opinnäytetyö oli tutkimusotteeltaan kvalitatiivinen ja lähestymistavaltaan konstruktiivinen. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda käytännöllinen ratkaisu esitettyyn ongelmaan. Opinnäytetyössä perehdyttiin ensin yleiseen tuotekehitysprosessin teoriaan ja tämän jälkeen esitettiin empiirisen osuuden vaiheet samalla esittäen näitä tukevaa teoriaa.
Työn tuloksena kerättiin sisäisellä kyselyllä tuoteideoita ja asiakastarpeita, joista käsiteltiin, arvioitiin ja jalostettiin tuoteideoita konseptisuunnittelua varten sekä havainnollistettiin konseptisuunnittelun prosessi seuraten yhden konseptin kehitystä.
This thesis was implemented with qualitative research and had a constructive approach. Thus, the research was trying to create a practical answer to the proposed problem. In this thesis general theory of product development processes was discussed and after that the steps taken in the empirical research were presented accompanied with supporting theory.
As the results for this thesis product ideas and customer needs were gathered with an internal enquiry which were processed, rated, and refined for use in concept development which is presented using a single concept as an example.