Positiivinen pedagogiikka ammatillisessa koulutuksessa
Wenström, Sanna (2020)
Wenström, Sanna
Editoija
Mykrä, Tarja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021063040689
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021063040689
Tiivistelmä
Positiivinen psykologia ja sen sovellukset opetukseen ja kasvatukseen,
eli positiivinen pedagogiikka, ovat viime vuosina nousseet suosioon myös
Suomessa. Ammatillisessa koulutuksessa positiivista pedagogiikkaa ovat
innokkaasti hyödyntäneet mm. opinto- ja uraohjauksen, valmentavan
koulutuksen ja erityisen tuen parissa työskentelevät. Tyypillisesti positiivinen
pedagogiikka toteutuu vahvuuslähtöisenä opetuksena ja ohjauksena sekä
hyvinvoinnin ja oppimisen tukemisena, mutta se tarjoaa myös laajemman
viitekehyksen ammatillisen koulutuksen toteuttamiseen ja kehittämiseen.
Yhtenä esimerkkinä on PERMA-hyvinvointiteoria, jota tässä artikkelissa
hyödynnetään oppimisympäristöjen tarkastelussa. PERMA-teorian osaalueiden avulla voidaan huomioida niitä tekijöitä, jotka edistävät opiskelijoiden ja koko oppilaitosyhteisön jäsenten hyvinvointia ja oppimista.
eli positiivinen pedagogiikka, ovat viime vuosina nousseet suosioon myös
Suomessa. Ammatillisessa koulutuksessa positiivista pedagogiikkaa ovat
innokkaasti hyödyntäneet mm. opinto- ja uraohjauksen, valmentavan
koulutuksen ja erityisen tuen parissa työskentelevät. Tyypillisesti positiivinen
pedagogiikka toteutuu vahvuuslähtöisenä opetuksena ja ohjauksena sekä
hyvinvoinnin ja oppimisen tukemisena, mutta se tarjoaa myös laajemman
viitekehyksen ammatillisen koulutuksen toteuttamiseen ja kehittämiseen.
Yhtenä esimerkkinä on PERMA-hyvinvointiteoria, jota tässä artikkelissa
hyödynnetään oppimisympäristöjen tarkastelussa. PERMA-teorian osaalueiden avulla voidaan huomioida niitä tekijöitä, jotka edistävät opiskelijoiden ja koko oppilaitosyhteisön jäsenten hyvinvointia ja oppimista.