Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Elokuvalisenssille
Tenhola, Taavi (2021)
Tenhola, Taavi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116473
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajayrityksen M&M Viihdepalvelun liikevaihdollisesti suurimmalle liiketoimintamuodolle Elokuvalisenssille sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli tavoittaa mahdollisimman hyvin yrityksen kohderyhmä eri kanavissa ja kasvattaa julkaisujen näkyvyyttä. Tämän lisäksi toimeksiantajalle luotiin sosiaalisen median vuosikello, joka helpottaa markkinoinnin suunnittelua.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta ja sen lähtökohtana oli tunnettavuuden ja sosiaalisen median ymmärtämisen kasvattaminen toimeksiantajayrityksessä. Teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa, sosiaalisen median kanavia, markkinointia B2B-yrityksessä ja markkinointisuunnitelmaan liittyviä käsitteitä. Lähteinä toimivat kirjallisuus ja digitaaliset lähteet. Toiminnallisessa osuudessa luotiin toimeksiantajayritykselle SWOT-analyysi, asiakkuuden arviointi, sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja sen tueksi vuosikello.
Toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajan haastattelun sekä aikaisempien julkaisujen analysoinnin avulla käytännöllisimmiksi sosiaalisen median kanaviksi valikoitui Facebook ja LinkedIn. Tuloksena toimeksiantajayritykselle saatiin luotua markkinointisuunnitelma ja vuosikello, joita voidaan käyttää tulevaisuudessa hyödyksi sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelussa ja seurannassa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta ja sen lähtökohtana oli tunnettavuuden ja sosiaalisen median ymmärtämisen kasvattaminen toimeksiantajayrityksessä. Teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa, sosiaalisen median kanavia, markkinointia B2B-yrityksessä ja markkinointisuunnitelmaan liittyviä käsitteitä. Lähteinä toimivat kirjallisuus ja digitaaliset lähteet. Toiminnallisessa osuudessa luotiin toimeksiantajayritykselle SWOT-analyysi, asiakkuuden arviointi, sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ja sen tueksi vuosikello.
Toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajan haastattelun sekä aikaisempien julkaisujen analysoinnin avulla käytännöllisimmiksi sosiaalisen median kanaviksi valikoitui Facebook ja LinkedIn. Tuloksena toimeksiantajayritykselle saatiin luotua markkinointisuunnitelma ja vuosikello, joita voidaan käyttää tulevaisuudessa hyödyksi sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelussa ja seurannassa.