Lääkärikeskus Aavan tietohallinnon työohjeiden dokumentoinnin kehittäminen
Koivunen, Maija (2021)
Koivunen, Maija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116452
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Lääkärikeskus Aavan tietohallinnon työohjeiden dokumentointia. Kehittämistehtävänä oli ottaa käyttöön kollaboraatiotyökalu Confluence ja keskittää tietohallinnon sisäisten työohjeiden tallennus tähän järjestelmään. Työn tavoitteena oli selvittää dokumentoinnin nykytilan ongelmakohdat ja löytää uusi tehokkaampi toimintatapa työohjeiden löytymiseen. Opinnäytetyössä luotiin sivuhierarkia otsikkotasolla ja valmis työohjepohja muotoiluineen Confluenceen. Työ pyrki vastaamaan kysymyksiin: millainen on hyvä työohje ja miten saada työtekijät motivoitua tekemään työohjeita?
Työn teoriaosuudessa käsitellään tietojohtamista ja sen käsitteitä sekä dokumenttienhallintaa. Työ on tehty toimintatutkimuksen viitekehyksessä, ja sitä ohjaava lähestymistapa on käyttäjälähtöisyys. Kehittämistyö eteni tiiviissä vuorovaikutuksessa tietohallinnon työntekijöiden kanssa. Aineistoa kerättiin havainnoimalla dokumentoinnin nykytilaa ja työntekijöiden työohjeiden käyttöä.
Tuloksista selvisi, että tietohallinnon dokumentoinnissa työohjeiden osalta on paljon kehitettävää. Tietojen hankala löydettävyys ja työohjeiden puuttuminen olivat suurimmat haasteet. Työohjeiden keskittäminen yhteen järjestelmään ja muotoilun yhtenäistäminen ovat jo huomattavia parannuksia yrityksen tiedonhallinnassa. Tästä on hyvä jatkaa dokumenttienhallinnan kehittämistä koskien myös muuta dokumentaatiota ja kohti ISO 27001 -laatusertifikaatin vaatimuksien täyttöä. Jatkokehittämisehdotuksia työhön esitellään opinnäytetyön lopussa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään tietojohtamista ja sen käsitteitä sekä dokumenttienhallintaa. Työ on tehty toimintatutkimuksen viitekehyksessä, ja sitä ohjaava lähestymistapa on käyttäjälähtöisyys. Kehittämistyö eteni tiiviissä vuorovaikutuksessa tietohallinnon työntekijöiden kanssa. Aineistoa kerättiin havainnoimalla dokumentoinnin nykytilaa ja työntekijöiden työohjeiden käyttöä.
Tuloksista selvisi, että tietohallinnon dokumentoinnissa työohjeiden osalta on paljon kehitettävää. Tietojen hankala löydettävyys ja työohjeiden puuttuminen olivat suurimmat haasteet. Työohjeiden keskittäminen yhteen järjestelmään ja muotoilun yhtenäistäminen ovat jo huomattavia parannuksia yrityksen tiedonhallinnassa. Tästä on hyvä jatkaa dokumenttienhallinnan kehittämistä koskien myös muuta dokumentaatiota ja kohti ISO 27001 -laatusertifikaatin vaatimuksien täyttöä. Jatkokehittämisehdotuksia työhön esitellään opinnäytetyön lopussa.