Koronan vaikutus livestriimaamiseen
Merinen, Emppu; Merinen, Emppu (2021)
Merinen, Emppu
Merinen, Emppu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061415932
Tiivistelmä
Livestriimaus on viime vuosikymmenen aikana kasvanut räjähdysmäisesti eikä kasvulle näy loppua. Suurin alustoista on Twitch.tv, mutta muut alustat, kuten YouTube Live ovat saamassa jalansijaa livestriimaus -markkinoilta. Tämä voi olla yksi syy, miksi livestriimauksen suosio jatkaa kasvuaan. Toinen merkittävä syy livestriimauksen suosiolle voi olla, että E-Sports-maailmasta on tullut suosi-tumpaa ja sitä näytetään eri medioissa paljon, jolloin striimauksesta voi kiinnostua myös peleistä tai pelaamisesta tietämätön henkilö.
Livestriimauksen suosion ansioista teoriassa kuka tahansa voi ansaita elantonsa livestriimaamisella, kun ennen vain yleensä pro-pelaajat pystyivät elättämään itsensä livestriimaamisen avulla. Livest-riimauksen aloittamista pidetään usein kalliina, mutta todellisuudessa livestriimaamisen aloittami-seen riittää vain puhelimen kamera ja puhelimen mikrofoni.
Työn tavoitteena on avata käsitteitä, jotka liittyvät livestriimaamiseen, mitä livestriimaaminen vaa-tii ja lisätä tietoisuutta suosituimmista livestriimausalustoista.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään ja avataan livestriimaukseen liittyvää sanastoa ja niiden tarkoituksia, mitä livestriimaaminen vaatii ja yleisimmin käytettyjä ohjelmia. Lisäksi esitellään suosituimpia livestriimaus alustoja, joita ovat esimerkiksi Twitch.tv, YouTube Live, Facebook Live, Mixer ja Periscope.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa luodaan tutkimuskysely, jonka tarkoituksena on kerätä tietoa mahdollisimman monipuolisesta vastaajakunnasta ja selvittää minkä vuoksi vastaajat katsovat livestriimausta, jos katsovat ja onko koronavirus mahdollisesti vaikuttanut siihen kuinka paljon ihmiset katsovat livestriimausta, vai onko koronavirus mahdollisesti saanut vastaajan aloittamaan livestriimauksen katselemisen.
Livestriimauksen suosion ansioista teoriassa kuka tahansa voi ansaita elantonsa livestriimaamisella, kun ennen vain yleensä pro-pelaajat pystyivät elättämään itsensä livestriimaamisen avulla. Livest-riimauksen aloittamista pidetään usein kalliina, mutta todellisuudessa livestriimaamisen aloittami-seen riittää vain puhelimen kamera ja puhelimen mikrofoni.
Työn tavoitteena on avata käsitteitä, jotka liittyvät livestriimaamiseen, mitä livestriimaaminen vaa-tii ja lisätä tietoisuutta suosituimmista livestriimausalustoista.
Opinnäytetyön tietoperustassa esitellään ja avataan livestriimaukseen liittyvää sanastoa ja niiden tarkoituksia, mitä livestriimaaminen vaatii ja yleisimmin käytettyjä ohjelmia. Lisäksi esitellään suosituimpia livestriimaus alustoja, joita ovat esimerkiksi Twitch.tv, YouTube Live, Facebook Live, Mixer ja Periscope.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa luodaan tutkimuskysely, jonka tarkoituksena on kerätä tietoa mahdollisimman monipuolisesta vastaajakunnasta ja selvittää minkä vuoksi vastaajat katsovat livestriimausta, jos katsovat ja onko koronavirus mahdollisesti vaikuttanut siihen kuinka paljon ihmiset katsovat livestriimausta, vai onko koronavirus mahdollisesti saanut vastaajan aloittamaan livestriimauksen katselemisen.