Kokemustarinoista voimaa : koululähettikoulutusmalli nuorten mielenterveys- ja päihdeläheisten vapaaehtoistoiminnan muotona
Kanniainen, Suvi (2021)
Kanniainen, Suvi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915280
Tiivistelmä
Kehittämistyöni aihe on Varsinais-Suomen mielenterveysomaiset FinFami Ry:n Kysy nuorelta -hankkeen (2019–2021) uuden vapaaehtoistoiminnan muodon – koululähettitoiminnan koululähettikoulutusmallin laatiminen. Koululähetit ovat nuoria aikuisia mielenterveys- ja päihdeläheisiä, jotka pitävät kokemuspuheenvuoroja osana toisen asteen oppitunteja sekä ammattilaisille ja tuleville ammattilaisille suunnatuissa koulutuksissa. Koululähetit tekevät myös muuta viestintä- ja vaikuttamistyötä.
Kehittämistyöni tavoite oli luoda koululähettitoiminnan koulutusmalli, joka valmentaa nuoria kokemustoimijoita toimimaan koululähettinä omalla kokemustarinallaan. Kehittämisen välineinä toimivat koululähettikoulutuksen suunnittelu ja toteutus Kysy nuorelta -hankkeen pilottivaiheessa. Koulutusmenetelminä käytin toiminnallisia, narratiivisia ja draamamenetelmiä. Haastattelin koulutuspäivään osallistuneita koululähettejä pienryhmähaastatteluissa, joista sain palautetta koulutuksen onnistumisesta sekä kehittämisideoita. Näiden kokeilujen ja haastattelumateriaalin pohjalta syntyi koululähettikoulutusmalli ja tuotos Koululähettikoulutus -opas ryhmänohjaajalle, joka on työni liitteenä. Opas sisältää koululähettikoulutusmallin, aikatauluraamin ja ehdotuksen koulutussisällöistä harjoitteineen.
Kehittämistyön tuloksista voi päätellä, että laadukkaalle kokemustoimijakoulutukselle on tarvetta. Koululähettikoulutuksen ytimessä on kunkin osallistujan oman kokemustarinan rakentaminen. Tarinoiden jakamisella on merkittävä vaikutus myös yhteiskunnallisesti. Koulumaailmassa ja sosiaali-, kasvatus- ja terveysalojen ammattilaisilla ei toistaiseksi ole ollut tarvittavasti tietoisuutta nuorten mielenterveys- ja päihdeläheisten tunnistamiseksi ja tukemiseksi. Jotta tietoisuus mielenterveydestä, läheisten tuen tarpeista ja tukimuodoista lisääntyisi, koululähettitoiminnalle ja -koulutukselle on jatkossakin tarvetta.
Kehittämistyöni tavoite oli luoda koululähettitoiminnan koulutusmalli, joka valmentaa nuoria kokemustoimijoita toimimaan koululähettinä omalla kokemustarinallaan. Kehittämisen välineinä toimivat koululähettikoulutuksen suunnittelu ja toteutus Kysy nuorelta -hankkeen pilottivaiheessa. Koulutusmenetelminä käytin toiminnallisia, narratiivisia ja draamamenetelmiä. Haastattelin koulutuspäivään osallistuneita koululähettejä pienryhmähaastatteluissa, joista sain palautetta koulutuksen onnistumisesta sekä kehittämisideoita. Näiden kokeilujen ja haastattelumateriaalin pohjalta syntyi koululähettikoulutusmalli ja tuotos Koululähettikoulutus -opas ryhmänohjaajalle, joka on työni liitteenä. Opas sisältää koululähettikoulutusmallin, aikatauluraamin ja ehdotuksen koulutussisällöistä harjoitteineen.
Kehittämistyön tuloksista voi päätellä, että laadukkaalle kokemustoimijakoulutukselle on tarvetta. Koululähettikoulutuksen ytimessä on kunkin osallistujan oman kokemustarinan rakentaminen. Tarinoiden jakamisella on merkittävä vaikutus myös yhteiskunnallisesti. Koulumaailmassa ja sosiaali-, kasvatus- ja terveysalojen ammattilaisilla ei toistaiseksi ole ollut tarvittavasti tietoisuutta nuorten mielenterveys- ja päihdeläheisten tunnistamiseksi ja tukemiseksi. Jotta tietoisuus mielenterveydestä, läheisten tuen tarpeista ja tukimuodoista lisääntyisi, koululähettitoiminnalle ja -koulutukselle on jatkossakin tarvetta.