Keltanokasta tehostesankariksi
Luukas, Olivia (2021)
Luukas, Olivia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815202
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi, miten kokematon foleyntekijä voisi päästä kiinni laadukkaan foleyn tekemiseen osana elokuvan äänikerrontaa.
Työn ensimmäsessä osassa luvuissa 2-5 selvitetään, mistä foleyssa ylipäätään on kyse: sen määritelmä, historiallinen tausta, tekemiseen liittyvät työvälineet, työryhmä, työvaiheet, sekä foleyn tehtävä äänikerronnassa.Toisessa osassa, luvussa 6 tutkitaan taas, mistä foleyn laatu syntyy, haastattelututkimuksen muodossa. Luvussa käydään läpi haastateltavat ja tutkimuskysymyksiin saadut vastaukset teemoittelevan analyysin muodossa. Seitsemännessä luvussa, opinnäytetyön viimeisessä osassa kootaan 11-kohtainen esitys vinkeistä, joiden avulla kokematon foleyntekijä voisi päästä nopeasti kiinni laadukkaaseen tekemiseen. Vinkit on koottu sekä tutkimustuloksista, että kirjallisesta lähde-materiaalista, jota kirjoittaja luki opinnäytetyötä varten.
Työn tavoite on kehittää omaa tekemistä, eli oppia itse lisää foleysta ja selvittää, miten omaa tekemistä voisi helposti parantaa. Toinen tavoite on edesauttaa muita aloitteljoita saavuttamaan laadukas foley nopeammin: Tuoda heille koostettua tietoa foleysta ja hyödyllisiä käytännön-neuvoja alan ammattilaisilta.
Tutkimus on toteutettu haastattelutukimuksena, puolistrukturoidun haastattelun keinoin.
Työn ensimmäsessä osassa luvuissa 2-5 selvitetään, mistä foleyssa ylipäätään on kyse: sen määritelmä, historiallinen tausta, tekemiseen liittyvät työvälineet, työryhmä, työvaiheet, sekä foleyn tehtävä äänikerronnassa.Toisessa osassa, luvussa 6 tutkitaan taas, mistä foleyn laatu syntyy, haastattelututkimuksen muodossa. Luvussa käydään läpi haastateltavat ja tutkimuskysymyksiin saadut vastaukset teemoittelevan analyysin muodossa. Seitsemännessä luvussa, opinnäytetyön viimeisessä osassa kootaan 11-kohtainen esitys vinkeistä, joiden avulla kokematon foleyntekijä voisi päästä nopeasti kiinni laadukkaaseen tekemiseen. Vinkit on koottu sekä tutkimustuloksista, että kirjallisesta lähde-materiaalista, jota kirjoittaja luki opinnäytetyötä varten.
Työn tavoite on kehittää omaa tekemistä, eli oppia itse lisää foleysta ja selvittää, miten omaa tekemistä voisi helposti parantaa. Toinen tavoite on edesauttaa muita aloitteljoita saavuttamaan laadukas foley nopeammin: Tuoda heille koostettua tietoa foleysta ja hyödyllisiä käytännön-neuvoja alan ammattilaisilta.
Tutkimus on toteutettu haastattelutukimuksena, puolistrukturoidun haastattelun keinoin.