Differences in the music pedagogy of orchestra and instrument teaching in South America, France and Finland: some ideas on the development of classical music pedagogy in South America
Vasquez Ordenes, Pedro Pablo (2021)
Vasquez Ordenes, Pedro Pablo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815048
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on kaksi osiota; taiteellinen ja kirjallinen. Opinnäytetyön taiteellinen osio koostuu kolmesta kamarimusiikkikonserttien äänityksestä, jotka esitettiin 13.3.2020 Betelin kirkossa ja 25.7.2020 Turun AMK:n taideakatemian Crichtonin salissa.
Tämän opinnäytetyön kirjallisessa osiossa tarkastellaan orkesteri- ja soitinopetuksen pedagogiikan eroja Etelä-Amerikassa, Ranskassa ja Suomessa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esiin vaativan ranskalaisen koulutusjärjestelmän etuja ja suomalaisen pedagogiikan korkea taso ja lisäksi eteläamerikkalaisen El Sistema -orkesterijärjestelmän positiivinen vaikutus. Tarkoituksena on koota yhteen ja levittää opinnäytetyön kirjoittajan kokemuksiin perustuvaa tietoa eri maissa käytössä olevasta hyvästä pedagogiikasta.
Opinnäytetyö perustuu lähdekirjallisuuteen, Chilen luennoitsijoiden haastatteluihin ja kirjoittajan omiin opiskelukokemuksiin kussakin näistä maista.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että kaikissa ko. maissa käytössä olevissa klassisen musiikin koulutuksen pedagogisissa järjestelmissä on parantamisen varaa. Opinnäytetyöhön koottua instrumenttipedagogiikkaan liittyvää tietoa voitaisiin levittää myös Etelä-Amerikkaan, jossa instrumenttipedagogiikka ei ole kovin kehittyneellä tasolla johtuen monista syistä, jotka tuodaan esille tässä opinnäytetyössä.
Tämän opinnäytetyön kirjallisessa osiossa tarkastellaan orkesteri- ja soitinopetuksen pedagogiikan eroja Etelä-Amerikassa, Ranskassa ja Suomessa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esiin vaativan ranskalaisen koulutusjärjestelmän etuja ja suomalaisen pedagogiikan korkea taso ja lisäksi eteläamerikkalaisen El Sistema -orkesterijärjestelmän positiivinen vaikutus. Tarkoituksena on koota yhteen ja levittää opinnäytetyön kirjoittajan kokemuksiin perustuvaa tietoa eri maissa käytössä olevasta hyvästä pedagogiikasta.
Opinnäytetyö perustuu lähdekirjallisuuteen, Chilen luennoitsijoiden haastatteluihin ja kirjoittajan omiin opiskelukokemuksiin kussakin näistä maista.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että kaikissa ko. maissa käytössä olevissa klassisen musiikin koulutuksen pedagogisissa järjestelmissä on parantamisen varaa. Opinnäytetyöhön koottua instrumenttipedagogiikkaan liittyvää tietoa voitaisiin levittää myös Etelä-Amerikkaan, jossa instrumenttipedagogiikka ei ole kovin kehittyneellä tasolla johtuen monista syistä, jotka tuodaan esille tässä opinnäytetyössä.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
A) Thesis concert : 1. Music competition “Bravo, Turku 2014!” – 9.5.2014 2. Gala-concert of music competition “Bravo, Turku 2014!” – 10.5.2014 B) Music competitions : how to prepare yourself for the competition?
Filatov, Maksym (Turun ammattikorkeakoulu, 2016)In this thesis there are two parts; artistic and written. The artistic part contains recordings of my participation in music competition “Bravo”, which was in Turku 2014 and of gala-concert one day after the competition. ... -
Music goes social! : music startups' viewpoints on marketing communications, social media and music industry
Vermasheinä, Kaisa (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2011)This thesis studies Finnish music industry startups’ viewpoints on marketing communica-tions and social media, as well as their views on the future of the music business. Four Finland based music industry startups were ... -
Music phrasing : the importance of teaching music phrasing to the pupils studying music instruments
Borshchev, Andrei (2022)The objective was to familiarize the author during the thesis process in more depth with the importance of teaching music phrasing to the students studying music instruments. As a method of the thesis has been used the ...