Sähköisen taloushallinnon kehittäminen asiantuntijayrityksessä
Laitila, Tero (2021)
Laitila, Tero
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414279
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa toimeksiantajan taloushallinnon prosesseja, koska tarkasteltavassa yrityksessä koettiin, että taloushallinto ei ollut tehokasta ja siihen kului yrityksessä liikaa resursseja. Työn tarkoituksena oli tutkia ja tehostaa yrityksen sähköistä taloushallintoa ja löytää toimivampia ratkaisuja taloushallinnon toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sähköisen taloushallinnon määritelmiä ja käytiin lyhyesti läpi sähköiseen taloushallintoon siirtymisen prosessi. Lisäksi siinä pilkottiin taloushallinnon kokonaisuus osiin ja käytiin läpi näiden osien prosesseja sähköisen taloushallinnon näkökulmasta.
Opinnäytetyön raportointiosassa käytiin ensin läpi toimeksiantajayrityksen taloushallinnon prosessit ja ongelmakohdat. Tutkiminen tapahtui työskentelemällä yrityksen hallinnossa vastaten taloushallinnon eri osa-alueiden rutiineista. Yrityksen taloushallinnon prosesseihin perehdyttiin kokonaisvaltaisesti ja yksityiskohtaisesti.
Yrityksen prosessien määrittelemisen jälkeen, annettiin kehitysehdotukset ja toteutettiin prosessien käytännön muutokset, sekä tarvittavat perehdytykset muille työntekijöille.
Suurimmat muutokset olivat uuden taloushallintokumppanin etsiminen ja yrityksen palkkahallinnon kokonaisuuden uudistaminen alkaen työajankirjauksesta, aina palkkojen automaattiseen kustannuspaikkatiliöintiin asti. Lisäksi myynti- ja ostolaskutuksen prosesseja kehitettiin tehokkaammiksi.
Tehtyjen uudistusten todettiin parantaneen yrityksen taloushallinnon tehokkuutta ja reaaliaikaisuutta. Tulevaisuuden kehityskohteiksi määriteltiin myyntilaskutuksen ja palkanlaskennan prosessien automaation lisääminen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sähköisen taloushallinnon määritelmiä ja käytiin lyhyesti läpi sähköiseen taloushallintoon siirtymisen prosessi. Lisäksi siinä pilkottiin taloushallinnon kokonaisuus osiin ja käytiin läpi näiden osien prosesseja sähköisen taloushallinnon näkökulmasta.
Opinnäytetyön raportointiosassa käytiin ensin läpi toimeksiantajayrityksen taloushallinnon prosessit ja ongelmakohdat. Tutkiminen tapahtui työskentelemällä yrityksen hallinnossa vastaten taloushallinnon eri osa-alueiden rutiineista. Yrityksen taloushallinnon prosesseihin perehdyttiin kokonaisvaltaisesti ja yksityiskohtaisesti.
Yrityksen prosessien määrittelemisen jälkeen, annettiin kehitysehdotukset ja toteutettiin prosessien käytännön muutokset, sekä tarvittavat perehdytykset muille työntekijöille.
Suurimmat muutokset olivat uuden taloushallintokumppanin etsiminen ja yrityksen palkkahallinnon kokonaisuuden uudistaminen alkaen työajankirjauksesta, aina palkkojen automaattiseen kustannuspaikkatiliöintiin asti. Lisäksi myynti- ja ostolaskutuksen prosesseja kehitettiin tehokkaammiksi.
Tehtyjen uudistusten todettiin parantaneen yrityksen taloushallinnon tehokkuutta ja reaaliaikaisuutta. Tulevaisuuden kehityskohteiksi määriteltiin myyntilaskutuksen ja palkanlaskennan prosessien automaation lisääminen.