Sopimusten johtamisen strateginen ohjaus julkisen sektorin puhtauspalvelusopimuksissa
Karhunen, Mari (2021)
Karhunen, Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113122
Tiivistelmä
Julkisten hankintojen toteutusta on kritisoitu usein paikallisten, pienten ja keskisuurten yritysten syrjimisestä, halvimmalla hinnalla kilpailuttamisesta sekä vastuuttomuudesta. Puhtauspalvelut tuotetaan yhä useammassa kunnassa, kaupungissa tai muussa julkisessa organisaatiossa ostopalveluna. Julkisten hankintojen kestävyyttä ja vastuullisuutta pidetään yhä tärkeämpänä.
Tutkimuksessa selvitettiin julkisten organisaatioiden puhtauspalvelusopimusten johtamisen strategisen ohjauksen nykytila sekä kehittämistarpeet. Lisäksi tutkittiin, miten puhtauspalvelusopimuksiin asetettuja tavoitteita seurataan ja mitataan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluin. Haastattelututkimukseen osallistui viisi julkisten puhtauspalveluhankintojen ja -sopimusten asiantuntijaa julkisista tila- tai tukipalveluorganisaatioista.
Tutkimustulosten mukaan strategista ohjausta ei tunnistettu organisaatioissa kovin hyvin. Sopimusten strategisena ohjauksena pidettiin selkeimmin poliittista linjausta palvelun tuottamisen tavasta. Puhtauspalvelun taustalla nähtiin myös laaja-alaiset tavoitteet: terveelliset, turvalliset ja viihtyisät tilat. Tutkimuksen mukaan sopimusten strateginen ja operatiivinen johtaminen sekoittuivat ja vuositasolla tehtävää hankintojen suunnittelua ei pidetty strategisena johtamisena. Sopimusten seuranta ja mittaaminen nähtiin erityisesti puhtauspalvelun laadunhallinnan näkökulmasta tärkeänä.
Sopimusten johtamiseen vaikuttivat hankinnan strateginen ohjaus sekä suunnittelu, hankinnan riskitekijät, hankintojen vastuullisuus sekä tavoitteiden seuraaminen ja mittaaminen sopimuskauden aikana. Tutkimuksella osoitettiin sopimusten seurannan merkitys, sillä sopimusten johtamisella voitiin vaikuttaa palvelun laatuun, tilaajan ja toimittajan väliseen yhteistyöhön, tilaajan ja toimittajan kannattavuuteen sekä palvelun kestävyyteen ja vastuullisuuteen. Kehitettävää oli erityisesti kestävyyteen sekä vastuullisuuteen liittyvissä seurantamenetelmissä ja mittareissa.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää puhtauspalveluhankintojen sekä -sopimusten suunnittelussa. Tuloksia voidaan käyttää tukena sopimuksen johtamiseen vaadittavien resurssien määrän ja strategisen johtamisen merkityksen perusteluun. Tutkimustulosten toivotaan kehittävän julkisia puhtauspalveluhankintoja vastuullisemmiksi ja kestävämmiksi.
Tutkimuksessa selvitettiin julkisten organisaatioiden puhtauspalvelusopimusten johtamisen strategisen ohjauksen nykytila sekä kehittämistarpeet. Lisäksi tutkittiin, miten puhtauspalvelusopimuksiin asetettuja tavoitteita seurataan ja mitataan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluin. Haastattelututkimukseen osallistui viisi julkisten puhtauspalveluhankintojen ja -sopimusten asiantuntijaa julkisista tila- tai tukipalveluorganisaatioista.
Tutkimustulosten mukaan strategista ohjausta ei tunnistettu organisaatioissa kovin hyvin. Sopimusten strategisena ohjauksena pidettiin selkeimmin poliittista linjausta palvelun tuottamisen tavasta. Puhtauspalvelun taustalla nähtiin myös laaja-alaiset tavoitteet: terveelliset, turvalliset ja viihtyisät tilat. Tutkimuksen mukaan sopimusten strateginen ja operatiivinen johtaminen sekoittuivat ja vuositasolla tehtävää hankintojen suunnittelua ei pidetty strategisena johtamisena. Sopimusten seuranta ja mittaaminen nähtiin erityisesti puhtauspalvelun laadunhallinnan näkökulmasta tärkeänä.
Sopimusten johtamiseen vaikuttivat hankinnan strateginen ohjaus sekä suunnittelu, hankinnan riskitekijät, hankintojen vastuullisuus sekä tavoitteiden seuraaminen ja mittaaminen sopimuskauden aikana. Tutkimuksella osoitettiin sopimusten seurannan merkitys, sillä sopimusten johtamisella voitiin vaikuttaa palvelun laatuun, tilaajan ja toimittajan väliseen yhteistyöhön, tilaajan ja toimittajan kannattavuuteen sekä palvelun kestävyyteen ja vastuullisuuteen. Kehitettävää oli erityisesti kestävyyteen sekä vastuullisuuteen liittyvissä seurantamenetelmissä ja mittareissa.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää puhtauspalveluhankintojen sekä -sopimusten suunnittelussa. Tuloksia voidaan käyttää tukena sopimuksen johtamiseen vaadittavien resurssien määrän ja strategisen johtamisen merkityksen perusteluun. Tutkimustulosten toivotaan kehittävän julkisia puhtauspalveluhankintoja vastuullisemmiksi ja kestävämmiksi.