Ohjelmoinnin ja algoritmisen ajattelun opettamisen ohjeistus perusopetukseen
Pellikka, Jesse (2021)
Pellikka, Jesse
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113165
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia ohje ohjelmoinnin ja algoritmisen ajattelun opettamiseen peruskoulussa. Toimeksiantajana työlle toimi Pyhännän koulu. Opinnäytetyössä selvitettiin ohjelmoinnille ja algoritmiselle ajattelulle määritellyt opetukselliset vaatimukset ja keinot näiden täyttämiseksi. Tärkeimpinä vaatimuksina toimi Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Ohjeessa otettiin huomioon myös Uudet lukutaidot -kehittämishankkeessa tuotetut osaamisen kuvaukset sekä aiheesta löytyvää tutkimusmateriaalia.
Ohjelmointi ja algoritminen ajattelu on täytynyt ottaa käyttöön peruskouluissa vuosiluokkien 1 - 6 osalta vuonna 2016 sekä vuosiluokkien 7 - 9 osalta kokonaisuudessaan viimeistään vuonna 2019. Opetuksen käynnistymisessä on todettu olevan useissa kouluissa ongelmia ja on huomattu myös alueellisten opetuserojen ilmentyminen.
Laaditun ohjeen tarkoituksena onkin auttaa kyseisen aihealueen johdonmukaisessa opetuksessa, estää alueellisten erojen syntyminen sekä antaa opettajille helppo keino aloittaa ohjelmoinnin opetus. Ohjeen avulla pyritään myös innostamaan oppilaita kiinnostumaan tekniikasta.
Työn tuloksena oli ohje, jolla opetukselliset tavoitteet saadaan täytettyä. Ohje rakentui Scratch-ohjelmointikielen ympärille. Ohjeessa on esitettynä teoriaa opetuksen tueksi sekä opetukselliset tavoitteet esikoulun ja peruskoulun osalta. Ohje sisältää myös keinoja ja esimerkkiharjoituksia näiden vaatimusten täyttämiseksi. Ohjeessa hyödynnetään iPad-kämmentietokonetta, Chromebook-tietokoneita, Blue-Bot-lattiarobotteja, ScratchJr-ohjelmistoa, Scratch-ohjelmistoa sekä LEGO SPIKE Prime -rakennussarjaa.
Ohje sai toimeksiantajan keskuudessa positiivisen vastaanoton, ja sitä aiotaan hyödyntää kyseisellä koululla opetuksessa syksystä 2021 lähtien, koko peruskoulun osalta. Ohjeen osittainen käyttö nähtiin mahdolliseksi myös Kajaanin ammattikorkeakoulussa, ohjelmoinnin alkeiden opetuksessa.
Ohjelmointi ja algoritminen ajattelu on täytynyt ottaa käyttöön peruskouluissa vuosiluokkien 1 - 6 osalta vuonna 2016 sekä vuosiluokkien 7 - 9 osalta kokonaisuudessaan viimeistään vuonna 2019. Opetuksen käynnistymisessä on todettu olevan useissa kouluissa ongelmia ja on huomattu myös alueellisten opetuserojen ilmentyminen.
Laaditun ohjeen tarkoituksena onkin auttaa kyseisen aihealueen johdonmukaisessa opetuksessa, estää alueellisten erojen syntyminen sekä antaa opettajille helppo keino aloittaa ohjelmoinnin opetus. Ohjeen avulla pyritään myös innostamaan oppilaita kiinnostumaan tekniikasta.
Työn tuloksena oli ohje, jolla opetukselliset tavoitteet saadaan täytettyä. Ohje rakentui Scratch-ohjelmointikielen ympärille. Ohjeessa on esitettynä teoriaa opetuksen tueksi sekä opetukselliset tavoitteet esikoulun ja peruskoulun osalta. Ohje sisältää myös keinoja ja esimerkkiharjoituksia näiden vaatimusten täyttämiseksi. Ohjeessa hyödynnetään iPad-kämmentietokonetta, Chromebook-tietokoneita, Blue-Bot-lattiarobotteja, ScratchJr-ohjelmistoa, Scratch-ohjelmistoa sekä LEGO SPIKE Prime -rakennussarjaa.
Ohje sai toimeksiantajan keskuudessa positiivisen vastaanoton, ja sitä aiotaan hyödyntää kyseisellä koululla opetuksessa syksystä 2021 lähtien, koko peruskoulun osalta. Ohjeen osittainen käyttö nähtiin mahdolliseksi myös Kajaanin ammattikorkeakoulussa, ohjelmoinnin alkeiden opetuksessa.