"Laulamaan oppii laulamalla, opettamaan opettamalla" : Laulunopettajan muuttuva työnkuva klassisen ja rytmimusiikin opettajana
Lintunen, Henna-Mari (2021)
Lintunen, Henna-Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213355
Tiivistelmä
Laulunopettajan työnkuva musiikkiopistoissa on muuttunut vuosien aikana. Laulunopettajat ovat yleensä saaneet koulutuksen joko klassisen tai kevyen laulun opettamiseen. Nykyään kuitenkin on yleistynyt se, että yhden laulunopettajan musiikkiopistoissa tulee osata molempien tyylilajien opetus ilman varsinaista koulutusta.
Tavoitteena oli selvittää, millaisia taitoja klassista ja rytmimusiikkia opettavat musiikkiopistojen laulunopettajat tarvitsevat muuttuvassa työelämässä, ja miten laulunopettajat kokevat ammattiopintojensa vastanneen työelämän vaatimuksiin. Työn toimeksiantaja voi opinnäytteen tuloksia hyödyntämällä kehittää instrumenttikohtaisia opetussuunnitelmia ja suunnitella opettajille suunnattuja koulutuksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen laulunopettajille suunnattua kyselytutkimusta. Sen kohteena olivat Suomen musiikkiopistoista ne, joissa työskentelee vain yksi laulunopettaja. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että laulunopettajat kaipasivat lisäkoulutusta erityisesti heikomman tyylisuunnan opetukseen ja oman instrumentin hallintaan. Ammattiopintoihin oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä, vaikka kehitysehdotuksia koulutuksia varten tulikin paljon. Laulun moniosaajia tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa – ja koulutuksen tulisi olla sen mukaista.
Tavoitteena oli selvittää, millaisia taitoja klassista ja rytmimusiikkia opettavat musiikkiopistojen laulunopettajat tarvitsevat muuttuvassa työelämässä, ja miten laulunopettajat kokevat ammattiopintojensa vastanneen työelämän vaatimuksiin. Työn toimeksiantaja voi opinnäytteen tuloksia hyödyntämällä kehittää instrumenttikohtaisia opetussuunnitelmia ja suunnitella opettajille suunnattuja koulutuksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen laulunopettajille suunnattua kyselytutkimusta. Sen kohteena olivat Suomen musiikkiopistoista ne, joissa työskentelee vain yksi laulunopettaja. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että laulunopettajat kaipasivat lisäkoulutusta erityisesti heikomman tyylisuunnan opetukseen ja oman instrumentin hallintaan. Ammattiopintoihin oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä, vaikka kehitysehdotuksia koulutuksia varten tulikin paljon. Laulun moniosaajia tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa – ja koulutuksen tulisi olla sen mukaista.