Markkinoinnin automaatio : rooli pienten ja keskisuurten verkkokauppojen digitaalisessa markkinoinnissa
Penna, Maria (2021)
Penna, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113173
Tiivistelmä
Teknologisoitumisen myötä markkinointi on kokenut suuren muutoksen. Digitaaliset mahdollisuudet sekä kasvaneet asiakasodotukset muodostavat haasteita etenkin pienille ja keskisuurille yrityksille. Saatavilla on lukuisia digimarkkinoinnin työkaluja vastaamaan alan uusiin haasteisiin. Markkinoinnin automaatio on yksi suurimmista markkinoinnin työkaluista ja sen lisääntynyt suosio vaikuttaa markkinoinnin luonteeseen radikaalisti. Automaation myötä markkinoinnilta odotetaan jatkuvuutta, personoituja asiakaskokemuksia ja reaaliaikaisuutta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia markkinoinnin automaation osuutta pienten tai keskisuurten verkkokauppojen näkökulmasta. Opinnäytetyössä tutkittiin järjestelmästä koituvien hyötyjen lisäksi sen vaikutusta markkinoinnin työhön. Tutkimuksessa haluttiin selventää yrityksessä tarvittavat resurssit ja osaaminen käyttöönottopäätöksen taustalla. Tutkimus toteutettiin integratiivisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää hyödyntäen, sillä aiheesta haluttiin muodostaa mahdollisimman kattava kokonaiskuva.
Tutkimuksessa perehdytään aluksi automaation osuuteen digitaalisen markkinoinnin strategiassa. Tämän jälkeen syvennytään automaatiojärjestelmään eli sen historiaan, toimintaperiaatteeseen sekä käyttöönottoprojektiin. Lopuksi käsitellään lyhyesti tekoälyä, joka vaikuttaa keskeisesti markkinoinnin automaatiojärjestelmässä ja sen tulevaisuuden kehityssuunnassa.
Tutkimuksessa ilmeni, että automaation rooli digitaalisessa markkinoinnissa on toimia markkinoinnin tehostajana ja asiakaslähtöisemmän markkinoinnin mahdollistajana. Automaatiojärjestelmä voidaan yhdistää yritysten muihin liiketoiminnallisiin järjestelmiin, jolloin se toimii myös strategisena suunnannäyttäjänä. Technologicalization has affected the marketing field being in constant change, where digital marketing opportunities and increased customer expectations arise new challenges especially to small and medium-sized businesses. There are several digital marketing tools to meet these new challenges - marketing automation systems being one of the biggest. Widespread use of automation systems has impacted digital marketing radically. Marketing is expected to be continuous, personalized, timely and relevant.
This thesis’ purpose was to research the impact marketing automation has on small and medium-sized online stores. In addition to studying the benefits of automation, the goal was to study the effects that automation has on the marketing profession. This research aims to present the resources and knowledge base needed to implement this new marketing system. The research method was conducted by literature review in order to achieve a full understanding of the subject.
First the research focuses on the ways in which digital marketing can utilize automation. After studying the businesses needs for automation system, we go through the system itself by researching its’ history, principles and implementation phase. Finally Artificial Intelligence and its’ impact has been presented in order to understand its’ role in marketing automation and system’s possible future development.
Research findings evidence that marketing automation has a vital role in enhancing digital mar-keting strategy by achieving customer-centric marketing efforts. Automation can be even further utilized when integrated to other business systems, in which case it works more like a strategic tool.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia markkinoinnin automaation osuutta pienten tai keskisuurten verkkokauppojen näkökulmasta. Opinnäytetyössä tutkittiin järjestelmästä koituvien hyötyjen lisäksi sen vaikutusta markkinoinnin työhön. Tutkimuksessa haluttiin selventää yrityksessä tarvittavat resurssit ja osaaminen käyttöönottopäätöksen taustalla. Tutkimus toteutettiin integratiivisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää hyödyntäen, sillä aiheesta haluttiin muodostaa mahdollisimman kattava kokonaiskuva.
Tutkimuksessa perehdytään aluksi automaation osuuteen digitaalisen markkinoinnin strategiassa. Tämän jälkeen syvennytään automaatiojärjestelmään eli sen historiaan, toimintaperiaatteeseen sekä käyttöönottoprojektiin. Lopuksi käsitellään lyhyesti tekoälyä, joka vaikuttaa keskeisesti markkinoinnin automaatiojärjestelmässä ja sen tulevaisuuden kehityssuunnassa.
Tutkimuksessa ilmeni, että automaation rooli digitaalisessa markkinoinnissa on toimia markkinoinnin tehostajana ja asiakaslähtöisemmän markkinoinnin mahdollistajana. Automaatiojärjestelmä voidaan yhdistää yritysten muihin liiketoiminnallisiin järjestelmiin, jolloin se toimii myös strategisena suunnannäyttäjänä.
This thesis’ purpose was to research the impact marketing automation has on small and medium-sized online stores. In addition to studying the benefits of automation, the goal was to study the effects that automation has on the marketing profession. This research aims to present the resources and knowledge base needed to implement this new marketing system. The research method was conducted by literature review in order to achieve a full understanding of the subject.
First the research focuses on the ways in which digital marketing can utilize automation. After studying the businesses needs for automation system, we go through the system itself by researching its’ history, principles and implementation phase. Finally Artificial Intelligence and its’ impact has been presented in order to understand its’ role in marketing automation and system’s possible future development.
Research findings evidence that marketing automation has a vital role in enhancing digital mar-keting strategy by achieving customer-centric marketing efforts. Automation can be even further utilized when integrated to other business systems, in which case it works more like a strategic tool.