Teiden kunnossapitoliiketoiminnan hiilijalanjälkilaskenta
Keränen, Essi (2021)
Keränen, Essi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113171
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeinen tavoite oli kehittää YIT Suomi Oy:n infrakunnossapidon yksikölle päästölaskentamalli, jonka avulla maanteiden kunnossapidon hiilijalanjälkeä pystyttäisiin laskemaan. Työn tavoitteena oli luoda laskentatapa, jolla päästöt pystyttäisiin selvittämään työlajeittain sekä tarkastella tuloksia niin, että tulevaisuudessa selkeitä päästövähennyskeinoja pystyttäisiin
toteuttamaan. Lisäksi tavoitteena oli pohtia, miten kunnossapidon hiilijalanjälki-laskentaa voidaan tulevaisuudessa kehittää.
Työssä hyödynnettiin YIT Suomi Oy:llä vuonna 2020 Jyväskylän alueurakassa valmistunutta ns. ensimmäisen vaiheen polttoaineenkulutuksen seurantamenetelmää, jonka kautta saatiin keskimääräinen kulutus työkone ja -työlajikohtaisesti. Lisäksi toteutuneet kilometritiedot haettiin maanteiden kunnossapitourakoissa käytössä olevasta Autori-sovelluksesta.
Tutkimusaineistona käytettiin Jyväskylän alueurakan vuosien 2017–2020 tietoja.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kunnossapidon ensimmäinen hiilijalanjäljen laskentapilotti. Laskentapilotin avulla selvitettiin kokonaispäästömäärät kolmelle eri vuodelle ja tunnistettiin eniten päästöjä tuottaneet työlajit Jyväskylän alueurakassa vuosina 2017–2020. The main aim of the thesis was to develop an emission calculation model for the YIT Finland Ltd road maintenance which enables the calculation of the carbon footprint of road maintenance. The aim on the thesis was also to create a calculation method with which it is possible to determine emissions by type of work and to look at the results so that emission reduction measures can be implemented in the future. Another aim was to consider how the carbon footprint calculation of maintenance can be developed in the future.
A fuel consumption monitoring system was utilized in the thesis to obtain average consumption per machine and type of work. The actual kilometer data was retrieved from the Autori-application used in road maintenance contracts. Data from the Jyväskylä regional maintenance work for 2017-2020 were used as research material.
The result of the thesis is the first carbon footprint calculation pilot for the maintenance. With the help of the calculation, the total emission volumes for three different years were determined and the types of the work that produce most emissions were identified in the Jyväskylä regional maintenance work in 2017-2020.
toteuttamaan. Lisäksi tavoitteena oli pohtia, miten kunnossapidon hiilijalanjälki-laskentaa voidaan tulevaisuudessa kehittää.
Työssä hyödynnettiin YIT Suomi Oy:llä vuonna 2020 Jyväskylän alueurakassa valmistunutta ns. ensimmäisen vaiheen polttoaineenkulutuksen seurantamenetelmää, jonka kautta saatiin keskimääräinen kulutus työkone ja -työlajikohtaisesti. Lisäksi toteutuneet kilometritiedot haettiin maanteiden kunnossapitourakoissa käytössä olevasta Autori-sovelluksesta.
Tutkimusaineistona käytettiin Jyväskylän alueurakan vuosien 2017–2020 tietoja.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kunnossapidon ensimmäinen hiilijalanjäljen laskentapilotti. Laskentapilotin avulla selvitettiin kokonaispäästömäärät kolmelle eri vuodelle ja tunnistettiin eniten päästöjä tuottaneet työlajit Jyväskylän alueurakassa vuosina 2017–2020.
A fuel consumption monitoring system was utilized in the thesis to obtain average consumption per machine and type of work. The actual kilometer data was retrieved from the Autori-application used in road maintenance contracts. Data from the Jyväskylä regional maintenance work for 2017-2020 were used as research material.
The result of the thesis is the first carbon footprint calculation pilot for the maintenance. With the help of the calculation, the total emission volumes for three different years were determined and the types of the work that produce most emissions were identified in the Jyväskylä regional maintenance work in 2017-2020.