TikTok markkinoinnin välineenä
Viinanen, Tytti (2021)
Viinanen, Tytti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113174
Tiivistelmä
Koronapandemian aikana ihmiset ovat joutuneet etsimään uusia vapaa-ajan viihdykkeitä, kun fyysisten kontaktien määrää on pitänyt vähentää mahdollisimman paljon. Yhdeksi suureksi ilmiöksi pandemian myötä onkin noussut TikTok, jonne kuka tahansa voi tehdä videoita, vaikka omalta kotisohvaltaan. Sovelluksen ansiosta kuka tahansa voi päästä viraaliksi ja tulla tunnetuksi ympäri maailmaa. Sen suosio ei näytä olevan laskemassa, joten myös yritysten kannattaa miettiä miten he voisivat hyötyä alustan käytöstä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten yritykset voisivat hyödyntää TikTokia omassa markkinoinnissaan sekä millaisille yrityksille se sopii parhaiten. Tavoitteena oli myös selvittää, millaiset sisällöt sovelluksessa toimivat ja mitkä puolestaan eivät sekä mitä yritysten kannattaa sovelluksen suhteen tehdä. Lisäksi työssä käytiin läpi esimerkkejä eri yritysten menestyneistä TikTok-markkinointitapauksista.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu sosiaalisen median kirjallisuuteen sekä verkkolähteisiin. TikTokiin liittyvää kirjallisuutta on tällä hetkellä tarjolla vielä hyvin vähän, joten tässä opinnäytetyössä keskeisessä osassa olivat erilaiset verkkoartikkelit ja -julkaisut.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka ainestonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluissa haastateltiin kahta sosiaalisen median markkinoinnin asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2021 ja niiden pohjalta laadittiin kattavat tulokset teemoittain.
Tulosten pohjalta voitiin todeta TikTokin soveltuvan parhaiten yrityksille, joiden tuotteet tai palvelut ovat sellaisia, että niitä voidaan markkinoida erilaisin hauskoin ja innovatiivisin tavoin lyhytvideoiden muodossa. TikTokissa tulee ottaa huomioon myös sovelluksen nuori käyttäjäkunta, sillä vanhempia kohderyhmiä on vielä toistaiseksi vaikea löytää kyseiseltä alustalta. Mikäli yritys pystyy tuottamaan trendikästä markkinointia sekä haluaa markkinoida erityisesti nuorille, niin TikTok voi olla erittäin hyödyllinen kanava lisätä yrityksen ja asiakkaiden välistä vuorovaikutusta. Vuorovaikutuksen kautta yrityksellä on mahdollisuus myös osallistaa asiakkaansa sisällöntuotantoon ja tuottaa juuri sellaista sisältöä, joka kiinnostaa heidän kohdeyleisöään. Sovelluksen kautta yrityksillä on mahdollisuus saada huomiota ja näkyvyyttä myös kansainvälisesti, sillä TikTokia käytetään ympäri maailmaa.
Yritysten kannattaa ottaa kuitenkin huomioon myös sovelluksen kohtaamat haasteet. Muut sosiaalisen median kanavat ovat lähteneet mukaan kilpailuun ja ovat kehittäneet TikTokin kaltaisia ominaisuuksia omille alustoilleen. Tämä kilpailu voi tulevaisuudessa kiihtyä, joten asiakkaiden huomion saaminen riippuu siitä, missä kanavassa he ovat. TikTok on saanut osakseen myös kritiikkiä ja sitä on syytetty muun muassa laittomasta henkilötietojen keräämisestä. Sovellus on kaikesta huolimatta tällä hetkellä erittäin suosittu eikä sen suosiossa ole ainakaan toistaiseksi nähtävissä laskua.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten yritykset voisivat hyödyntää TikTokia omassa markkinoinnissaan sekä millaisille yrityksille se sopii parhaiten. Tavoitteena oli myös selvittää, millaiset sisällöt sovelluksessa toimivat ja mitkä puolestaan eivät sekä mitä yritysten kannattaa sovelluksen suhteen tehdä. Lisäksi työssä käytiin läpi esimerkkejä eri yritysten menestyneistä TikTok-markkinointitapauksista.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu sosiaalisen median kirjallisuuteen sekä verkkolähteisiin. TikTokiin liittyvää kirjallisuutta on tällä hetkellä tarjolla vielä hyvin vähän, joten tässä opinnäytetyössä keskeisessä osassa olivat erilaiset verkkoartikkelit ja -julkaisut.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka ainestonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluissa haastateltiin kahta sosiaalisen median markkinoinnin asiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2021 ja niiden pohjalta laadittiin kattavat tulokset teemoittain.
Tulosten pohjalta voitiin todeta TikTokin soveltuvan parhaiten yrityksille, joiden tuotteet tai palvelut ovat sellaisia, että niitä voidaan markkinoida erilaisin hauskoin ja innovatiivisin tavoin lyhytvideoiden muodossa. TikTokissa tulee ottaa huomioon myös sovelluksen nuori käyttäjäkunta, sillä vanhempia kohderyhmiä on vielä toistaiseksi vaikea löytää kyseiseltä alustalta. Mikäli yritys pystyy tuottamaan trendikästä markkinointia sekä haluaa markkinoida erityisesti nuorille, niin TikTok voi olla erittäin hyödyllinen kanava lisätä yrityksen ja asiakkaiden välistä vuorovaikutusta. Vuorovaikutuksen kautta yrityksellä on mahdollisuus myös osallistaa asiakkaansa sisällöntuotantoon ja tuottaa juuri sellaista sisältöä, joka kiinnostaa heidän kohdeyleisöään. Sovelluksen kautta yrityksillä on mahdollisuus saada huomiota ja näkyvyyttä myös kansainvälisesti, sillä TikTokia käytetään ympäri maailmaa.
Yritysten kannattaa ottaa kuitenkin huomioon myös sovelluksen kohtaamat haasteet. Muut sosiaalisen median kanavat ovat lähteneet mukaan kilpailuun ja ovat kehittäneet TikTokin kaltaisia ominaisuuksia omille alustoilleen. Tämä kilpailu voi tulevaisuudessa kiihtyä, joten asiakkaiden huomion saaminen riippuu siitä, missä kanavassa he ovat. TikTok on saanut osakseen myös kritiikkiä ja sitä on syytetty muun muassa laittomasta henkilötietojen keräämisestä. Sovellus on kaikesta huolimatta tällä hetkellä erittäin suosittu eikä sen suosiossa ole ainakaan toistaiseksi nähtävissä laskua.