Technoentusiastens upplevelse på olika ställen : Klubb vs. underground
Mellin, Rikhard (2021)
Mellin, Rikhard
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060113020
Tiivistelmä
Examensarbetet behandlar hur en technoentusiasts upplevelse skiljer mellan en klubb och ett undergroundevenemang. Ämnesområdet för examensarbetet är musikgenren techno och den tillhörande kulturen. Arbetet försöker reda ut om det finns några befintliga elitistiska hierarkier inom techno samt hur de påverkar upplevelsen för en technoentusiast. Arbetet definierar generellt en musikupplevelse och hur den skiljer sig från en technomusikupplevelse. De viktigaste ämnessakliga termerna förklaras. Examensarbetet avgränsar sig till att behandla musikgenren techno och technomusikupplevelser behandlas endast i kontexten av nattklubbar och klubbar. En fördjupad behandling av sammanhanget mellan techno och droger görs inte. Målsättningarna med arbetet är att kartlägga på upplevelsen påverkande faktorer, förstå hur en nattklubb som organisation uppfattar en upplevelse och jämföra uppfattningen med en technoentusiasts. Examensarbetet använder litteraturstudie, etnografisk forskning och fallstudie som forskningsmetoder. Datainsamling sker genom deltagande observationer och halvstrukturerade intervjuer. Medverkare på nattklubben Post Bar skulle intervjuas för fallstudien och sex stycken technoentusiaster intervjuades för den etnografiska forskningen. Litteraturen består av avhandlingar, tidskrifter, artiklar, böcker och samlingsverk, som behandlar techno, kundservice, sociologi, psykologi, elitism, klubbkultur, subkultur, kulturupplevelser och evenemang. Den viktigaste teorin i arbetet är Mary Jo Bitners teori om servicescape. Resultaten av forskningen visar, att bl.a. musiken, andra evenemangsdeltagare och deras beteende och fördomar påverkar technoentusiastens upplevelse. Forskningen misslyckas i att reda ut organisationens uppfattning om en upplevelse. Ytterligare forskning krävs.