Logistiikan kehittäminen tunnuslukujen avulla, Case Globound Brands Oy Ltd.
Antila, Ilari (2021)
Antila, Ilari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812191
Tiivistelmä
Kohdeyritys on uusi verkkokauppayritys. Yritys halusi apua omaan sisäiseen laskentatoimeensa, sillä yrittäjät huomasivat, että yrityksen logistiikan prosessit eivät ole välttämättä tarpeeksi hyvässä kunnossa. Tarkoitus on tuottaa dataa yrityksen käyttöön. Kun näemme mitä muut saman alan yritykset tekevät lukujen perusteella, pystymme tuottamaan kohdeyritykselle tarpeellista dataa. Vastauksia haetaan muun muassa siihen, onko kohdeyrityksen varastointi liian tehotonta sekä mitkä voisivat olla yrityksen logistisen toiminnan suuntaviivat tulevaisuudessa. Yritys haluaa myös käsitellä, onko mahdollista palkata lisätyövoimaa logistiikan kehittämiseen ja liikevaihdon lisäämiseen. Tunnuslukuja pyritään rajaamaan logistiikkaan liittyviin lukuihin.
Tutkimus tehdään case studynä, jossa tutkitaan oman kohdeyrityksen tilinpäätöksen lukuja muihin verkkokauppayrityksiin. Tutkimusaineistossa käydään läpi vertailuyrityksien uusinta saatavilla olevaa tilinpäätöstä vuosien 2015–2017 välillä. Vertailua tehdään kohdeyrityksen vuoden 2016 tilinpäätökseen.
Keskeisimmiksi havainto oli, että itse asiassa yrityksen logistiset prosessit ovat hyvällä tasolla numeroihin peilaten. Vain varaston arvo oli prosentuaalisesti kilpailijoita suurempi. Tämä aiheutti myös varaston kiertoajan hitautta. Tärkeä huomio oli myös yrityksen korkeat postikulut. Postikulut toki liittyvät olennaisesti logistiseen prosessiin, vaikka ovatkin kuluja ulosmyynnistä. Kannattavuuteen tulisi myös kiinnittää huomiota, kun yritys kasvaa.
Tutkimus tehdään case studynä, jossa tutkitaan oman kohdeyrityksen tilinpäätöksen lukuja muihin verkkokauppayrityksiin. Tutkimusaineistossa käydään läpi vertailuyrityksien uusinta saatavilla olevaa tilinpäätöstä vuosien 2015–2017 välillä. Vertailua tehdään kohdeyrityksen vuoden 2016 tilinpäätökseen.
Keskeisimmiksi havainto oli, että itse asiassa yrityksen logistiset prosessit ovat hyvällä tasolla numeroihin peilaten. Vain varaston arvo oli prosentuaalisesti kilpailijoita suurempi. Tämä aiheutti myös varaston kiertoajan hitautta. Tärkeä huomio oli myös yrityksen korkeat postikulut. Postikulut toki liittyvät olennaisesti logistiseen prosessiin, vaikka ovatkin kuluja ulosmyynnistä. Kannattavuuteen tulisi myös kiinnittää huomiota, kun yritys kasvaa.