OHJELMISTOLABORATORION PROJEKTIEN JA PROJEKTIJOHTAMISEN LAADUN KEHITTÄMINEN
Uitto, Mika (2021)
Uitto, Mika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuskohde on Lapin ammattikorkeakoulun sisäinen ohjelmistolaboratorio. Se toimii TKI-ympäristönä, joka toimii muun muassa toimii eri koulutuslinjojen ja ulkopuolisten kohderyhmien digitaalisten ratkaisuiden toteuttajana. Toiminta pohjautuu rahoituskanavien kautta saatavaan taloudelliseen resurssiin. Toimintaympäristöön vaikuttavat Lapin AMK:n organisaation ratkaisut, opetuksen tarpeet, TKI-toiminnan kehitys ja lukuisat muut työtehtävät projektityön ulkopuolella. Opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa tarkemmin, miten nämä eri seikat vaikuttavat laboratorion toimintaan ja miten projektitoiminnan ja niiden johtamisen eri osaalueiden laatua saadaan parannettua. Ohjelmistokehityksen erityispiirteet huomioidaan verrattaessa muuhun organisaatioon.
Opinnäytetyön tarkoitus on vastata seuraaviin kysymyksiin: Mitkä ovat keskeisimmät haasteet projektien läpiviennissä? Millä konkreettisilla keinoilla projektien laatua voidaan parantaa huomioiden PDCA-sykli? Millä keinoilla projektijohtamisen laatua saadaan parannettua? Opinnäytteessä tietoperusta pohjautuu ohjelmistolaboratorioon toimintaympäristönä, laadunhallintaan käsitteeseen ja ohjelmistoalan projektijohtamiseen ja sen prosesseihin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla ohjelmistolaboratoriolle alkuvuodesta 2020 pidettyä kehitystyöpajaa ja analysoimalla työpajan yhteydessä pienryhmissä kirjattuja postereita ohjelmistolaboratorion ongelmakohdista. Lisäksi aineistoa kerättiin haastattelemalla marraskuussa 2020 ohjelmistolaboratorion ylempiä toimihenkilöitä ja laboratorion toimintaan läheisesti vaikuttavaa Lapin AMK:n ylempää johtoa, yhteensä kuutta henkilöä. Tutkimustuloksiksi saatiin ymmärtävä kuva ohjelmistolaboratorion työssä kohdatuista haasteista ja niihin johtaneista tekijöistä. Lisäksi huomattiin, että ohjelmistolaboratorio tarvitsee oman laatujärjestelmän ja lisää resursseja toiminnan kriittisiin kohtiin laadun parantamiseksi. Tutkimus antaa ohjelmistolaboratorion oman laatujärjestelmän kehittämiseksi lähtökohtia, kehitysideoita ja ehdotuksia kehitysratkaisuista. PDCA-syklin prosessit ja ohjelmistokehityksen prosessit vaativat määrittelyä ja dokumentaatiokäytänteitä. Lisäksi asiakkaan osallistaminen ja asiakaskokemuksen mittaaminen pitää ottaa kehityskohteiksi.
Opinnäytetyön tarkoitus on vastata seuraaviin kysymyksiin: Mitkä ovat keskeisimmät haasteet projektien läpiviennissä? Millä konkreettisilla keinoilla projektien laatua voidaan parantaa huomioiden PDCA-sykli? Millä keinoilla projektijohtamisen laatua saadaan parannettua? Opinnäytteessä tietoperusta pohjautuu ohjelmistolaboratorioon toimintaympäristönä, laadunhallintaan käsitteeseen ja ohjelmistoalan projektijohtamiseen ja sen prosesseihin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla ohjelmistolaboratoriolle alkuvuodesta 2020 pidettyä kehitystyöpajaa ja analysoimalla työpajan yhteydessä pienryhmissä kirjattuja postereita ohjelmistolaboratorion ongelmakohdista. Lisäksi aineistoa kerättiin haastattelemalla marraskuussa 2020 ohjelmistolaboratorion ylempiä toimihenkilöitä ja laboratorion toimintaan läheisesti vaikuttavaa Lapin AMK:n ylempää johtoa, yhteensä kuutta henkilöä. Tutkimustuloksiksi saatiin ymmärtävä kuva ohjelmistolaboratorion työssä kohdatuista haasteista ja niihin johtaneista tekijöistä. Lisäksi huomattiin, että ohjelmistolaboratorio tarvitsee oman laatujärjestelmän ja lisää resursseja toiminnan kriittisiin kohtiin laadun parantamiseksi. Tutkimus antaa ohjelmistolaboratorion oman laatujärjestelmän kehittämiseksi lähtökohtia, kehitysideoita ja ehdotuksia kehitysratkaisuista. PDCA-syklin prosessit ja ohjelmistokehityksen prosessit vaativat määrittelyä ja dokumentaatiokäytänteitä. Lisäksi asiakkaan osallistaminen ja asiakaskokemuksen mittaaminen pitää ottaa kehityskohteiksi.