"Leadership is an achievement of trust": Förtroendefullt ledarskap och dess betydelse för medarbetarnas upplevelse av etisk stress.
Meller, Martina; Lutz, Malena (2021)
Meller, Martina
Lutz, Malena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812078
Tiivistelmä
Sjukfrånvaro och arbetsoförmåga på grund av psykisk ohälsa, bland annat stressrelaterade sjukdomar, fortsätter att öka. Ledarskapet är centralt för en välmående arbetsplats. I detta arbete har vi studerat förtroendefullt ledarskap och dess inverkan på upplevelsen av etisk stress hos medarbetare. Metoden vi har använt oss av är litteraturstudie i form av en scoping review. Syftet med arbetet är att utifrån forskning och litteratur fördjupa förståelsen kring etisk stress och förtroendefullt ledarskap. Vi har undersökt om det finns forskningsresultat som belyser vilken inverkan förtroendefullt ledarskap har på upplevelsen av etisk stress bland medarbetare. Våra forskningsfrågor är: I vilka situationer och varför upplever man etisk stress? och Vilken betydelse har en förtroendefull relation mellan ledare och medarbetare?
Vårt datamaterial består av sammanlagt 17 studier och artiklar som vi sökt via databaser samt genom referenslistor. För att få fram resultatet i vår studie har vi använt oss av kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats. Vår teoretiska referens utgår från ledarskapsteorin Leader-Member-Exchange (LMX-teorin), i vilken den ömsesidiga relationen mellan ledare och medarbetare är i fokus. Vår analys av datamaterialet resulterade i två övergripande huvudteman; etisk stress och psykisk ohälsa samt ledarskap och förtroende. Under dessa huvudteman presenterar vi resultatet enligt fyra kategorier; förhållanden som skapar etisk stress, arbetsklimat och yrkesetik, välbefinnande på arbetsplatsen och hållbara relationer. Resultatet visar att etisk stress påverkar såväl den psykiska hälsan, arbetsengagemanget och trivseln på arbetsplatsen. Vidare visar vår studie att ledarskapet och ledarens beteende har betydelse för medarbetarnas hälsa och välbefinnande. En viktig faktor för fungerande relationer på arbetsplatsen är ömsesidigt förtroende. Förtroende mellan ledare och medarbetare påverkar arbetsengagemanget, ökar trivseln på arbetsplatsen, förbättrar kommunikationen mellan ledare och medarbetare samt påverkar på detta sätt välbefinnandet på arbetsplatsen. LMX-teorin betonar växelverkan och en förtroendefull relation mellan ledare och medarbetare, vilket stöder vårt resultat i studien.
Vårt datamaterial består av sammanlagt 17 studier och artiklar som vi sökt via databaser samt genom referenslistor. För att få fram resultatet i vår studie har vi använt oss av kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats. Vår teoretiska referens utgår från ledarskapsteorin Leader-Member-Exchange (LMX-teorin), i vilken den ömsesidiga relationen mellan ledare och medarbetare är i fokus. Vår analys av datamaterialet resulterade i två övergripande huvudteman; etisk stress och psykisk ohälsa samt ledarskap och förtroende. Under dessa huvudteman presenterar vi resultatet enligt fyra kategorier; förhållanden som skapar etisk stress, arbetsklimat och yrkesetik, välbefinnande på arbetsplatsen och hållbara relationer. Resultatet visar att etisk stress påverkar såväl den psykiska hälsan, arbetsengagemanget och trivseln på arbetsplatsen. Vidare visar vår studie att ledarskapet och ledarens beteende har betydelse för medarbetarnas hälsa och välbefinnande. En viktig faktor för fungerande relationer på arbetsplatsen är ömsesidigt förtroende. Förtroende mellan ledare och medarbetare påverkar arbetsengagemanget, ökar trivseln på arbetsplatsen, förbättrar kommunikationen mellan ledare och medarbetare samt påverkar på detta sätt välbefinnandet på arbetsplatsen. LMX-teorin betonar växelverkan och en förtroendefull relation mellan ledare och medarbetare, vilket stöder vårt resultat i studien.