Suorituksen johtaminen yritys X:n ruokaravintolakeittiöissä
Saarivirta, Sivi (2021)
Saarivirta, Sivi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052712020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052712020
Tiivistelmä
Johtaminen on laaja, paljon tutkittu kokonaisuus ja tässä opinnäytetyössä sitä tarkastellaan suorituksen johtamisen kautta. Opinnäytetyö tutkii yritys X:n ruokaravintolakeittiöissä esiintyvää esimiesten suorituksen johtamista. Suorituksen johtamisen tavoitteena on tukea yrityksen toimintaa auttamalla strategisten tavoitteiden saavuttamisessa ja tehokkaassa toiminnassa. Hyvin toteutuvalla suorituksen johtamisella onkin tutkitusti positiivinen vaikutus yritystoiminnan menestykseen. Suorituksen johtamisen onnistumiseen vaikuttaa myös esimiehen johtamistyyli. Tässä työssä johtamistyylejä keskitytään tarkastelemaan perinteisen ja valmentavan johtamisen näkökulmasta painottaen jälkimmäistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista suorituksen johtamista yritys X:n ruokaravintolakeittiöissä esiintyi, miten keittiöhenkilökunta haluaisi tulla johdetuksi voidakseen suoriutua työstään paremmin ja millainen johtamistyyli tukisi suorituksen johtamista. Lisäksi selvitettiin työntekijöiden ymmärrystä yrityksen strategiasta ja kartoitettiin, kuinka hyvin strategia oli jalkautettu osaksi työntekijöiden arkipäiväistä työskentelyä. Tutkimuksen kohderyhmäksi rajattiin ravintola-alalla toimiva yritys X ja sen keittiöissä alaisina työskentelevä henkilökunta. Näin saatiin tutkittua, miten esimiesten johtaminen käytännössä toteutui. Opinnäytetyötutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoidun haastattelun kautta. Haastattelut pidettiin keväällä 2021.
Tutkimuksessa selvisi, että suorituksen johtaminen yritys X:n ravintolakeittiöissä oli suhteellisen hyvällä tasolla ja alaiset olivat melko tyytyväisiä esimiesten tapaan johtaa. Suorituksen johtamista ja alaisten tyytyväisyyttä tukivat mahdollisuus vaikuttaa omiin työtehtäviin ja osallistua keittiössä tehtäviin päätöksiin, vastuun saaminen, hyvä työilmapiiri, sopivalla tasolla oleva palkitseminen sekä esimiesten tuki ja kannustus. Tutkimuksessa selvisi myös, että suorituksen johtamisessa toteutettiin enemmän valmentavaa johtamistyyliä, kuin perinteistä. Kyseinen johtamistapa tuki suorituksen johtamisen ydintavoitetta eli alaisten saamista toimimaan yrityksen strategialle otollisella tavalla. Lisäksi saatiin selville, että yrityksen strategia oli huonosti jalkautettu käytäntöön.
Suorituksen johtamista kehittääkseen esimiesten tulisi parantaa tavoitteiden asettamista yhdessä alaisten kanssa. Näin työnteosta saataisiin tehokkaampaa ja yrityksen toimintaa tukevaa. Palautteenanto koettiin melko riittäväksi. Kriittistä palautetta kaivattiin kuitenkin lisää ja hiljaisen palautteen antamista tulisi vähentää. Näin työntekijät pystyisivät kehittämään työntekoa tehokkaammin ja saisivat varmistuksen tekemänsä työn halutusta laadusta. Esimiesten tulisi kiinnittää myös erityistä huomiota työntekijöiden motivaation ylläpitämiseen. Työskentely rakentui rutiinien ympärille, minkä vuoksi ihmiset leipiintyivät työntekoon. Tämä näkyi tehokkuuden laskuna. Työskentelymotivaation ylläpitämiseksi työntekijöille tulisikin tarjota uusia haasteita ja mahdollisuuksia kehittyä. Jotta työntekijöiden ymmärrystä heidän työpanoksensa merkityksestä ja suunnasta saataisiin vahvistettua, tulisi myös yrityksen strategiaa ja tavoitteita tuoda työntekijöille vahvemmin esiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista suorituksen johtamista yritys X:n ruokaravintolakeittiöissä esiintyi, miten keittiöhenkilökunta haluaisi tulla johdetuksi voidakseen suoriutua työstään paremmin ja millainen johtamistyyli tukisi suorituksen johtamista. Lisäksi selvitettiin työntekijöiden ymmärrystä yrityksen strategiasta ja kartoitettiin, kuinka hyvin strategia oli jalkautettu osaksi työntekijöiden arkipäiväistä työskentelyä. Tutkimuksen kohderyhmäksi rajattiin ravintola-alalla toimiva yritys X ja sen keittiöissä alaisina työskentelevä henkilökunta. Näin saatiin tutkittua, miten esimiesten johtaminen käytännössä toteutui. Opinnäytetyötutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena puolistrukturoidun haastattelun kautta. Haastattelut pidettiin keväällä 2021.
Tutkimuksessa selvisi, että suorituksen johtaminen yritys X:n ravintolakeittiöissä oli suhteellisen hyvällä tasolla ja alaiset olivat melko tyytyväisiä esimiesten tapaan johtaa. Suorituksen johtamista ja alaisten tyytyväisyyttä tukivat mahdollisuus vaikuttaa omiin työtehtäviin ja osallistua keittiössä tehtäviin päätöksiin, vastuun saaminen, hyvä työilmapiiri, sopivalla tasolla oleva palkitseminen sekä esimiesten tuki ja kannustus. Tutkimuksessa selvisi myös, että suorituksen johtamisessa toteutettiin enemmän valmentavaa johtamistyyliä, kuin perinteistä. Kyseinen johtamistapa tuki suorituksen johtamisen ydintavoitetta eli alaisten saamista toimimaan yrityksen strategialle otollisella tavalla. Lisäksi saatiin selville, että yrityksen strategia oli huonosti jalkautettu käytäntöön.
Suorituksen johtamista kehittääkseen esimiesten tulisi parantaa tavoitteiden asettamista yhdessä alaisten kanssa. Näin työnteosta saataisiin tehokkaampaa ja yrityksen toimintaa tukevaa. Palautteenanto koettiin melko riittäväksi. Kriittistä palautetta kaivattiin kuitenkin lisää ja hiljaisen palautteen antamista tulisi vähentää. Näin työntekijät pystyisivät kehittämään työntekoa tehokkaammin ja saisivat varmistuksen tekemänsä työn halutusta laadusta. Esimiesten tulisi kiinnittää myös erityistä huomiota työntekijöiden motivaation ylläpitämiseen. Työskentely rakentui rutiinien ympärille, minkä vuoksi ihmiset leipiintyivät työntekoon. Tämä näkyi tehokkuuden laskuna. Työskentelymotivaation ylläpitämiseksi työntekijöille tulisikin tarjota uusia haasteita ja mahdollisuuksia kehittyä. Jotta työntekijöiden ymmärrystä heidän työpanoksensa merkityksestä ja suunnasta saataisiin vahvistettua, tulisi myös yrityksen strategiaa ja tavoitteita tuoda työntekijöille vahvemmin esiin.