Laatujohtaminen toimittajayhteistyössä
Mäkinen, Anna (2021)
Mäkinen, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105189235
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda malli laatujohtamiseen toimittajayhteistyössä. Tavoitetta lähestyttiin tutkimalla toimittajayhteistyötä sekä laatujohtamista. Tutkimuksessa keskityttiin strategisiin kumppanuuksiin, jolloin yhteistyö yritysten välillä on tiiviimpää ja pitkäjänteisempää, jolloin myös kehittämisnäkökulmien toteuttaminen yhteistyössä mahdollistuu. Työn lopputuloksen kannalta oli merkittävää havaita niitä seikkoja, jotka saavat toimittajan panostamaan yhteistyöhön ja mitkä ovat puolestaan yrityksen keinot toteuttaa yhteistyön johtamista. Laatujohtamisen näkökulmasta pois jätettiin tuotelaadun käsittely ja tutkimus keskittyi kokonaisvaltaiseen toiminnan laatuun, josta näkökulmasta keskityttiin vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen.
Tutkimukseen kerättiin tietoperusta teoriatiedon ja jo tehtyjen tutkimusten pohjalta. Tutkimusosio toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Teemahaastatteluilla kerättiin tutkimustietoa yhteistyön teemaan liittyen ja benchmark‐haastatteluilla kerättiin tutkimustietoa laatujohtamisen teemaan liittyen. Kaikkiaan eri yrityksissä työskenteleviä asiantuntijoita haastateltiin seitsemän. Tuloksena saatiin luotua malli laatujohtamiseen toimittajayhteistyössä. Malli sisältää ne keskeiset huomioitavat seikat, jotka yrityksen tulee varmistaa toimittajayhteistyössä laatujohtamisen näkökulmasta. Tutkimus myös tarjoaa tietoa siitä, millainen on luonteeltaan toimiva toimittajayhteistyö, millaisia ominaisuuksia yhteistyössä pitää vahvistaa, jotta yhteistyö on tuloksellista ja molemmin puolin hyödyllistä. Mallia voi räätälöidä eri yhteistyökuvioihin sopivaksi ja yrityksen omia strategisia linjauksia vastaavaksi. Työ korostaa yritysten hankinnan mahdollisuuksia vastuullisemman ja kestävämmän toimitusketjun saavuttamiseksi. Tulevaisuuden vaatimukset ovat jo täällä.
Tutkimukseen kerättiin tietoperusta teoriatiedon ja jo tehtyjen tutkimusten pohjalta. Tutkimusosio toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Teemahaastatteluilla kerättiin tutkimustietoa yhteistyön teemaan liittyen ja benchmark‐haastatteluilla kerättiin tutkimustietoa laatujohtamisen teemaan liittyen. Kaikkiaan eri yrityksissä työskenteleviä asiantuntijoita haastateltiin seitsemän. Tuloksena saatiin luotua malli laatujohtamiseen toimittajayhteistyössä. Malli sisältää ne keskeiset huomioitavat seikat, jotka yrityksen tulee varmistaa toimittajayhteistyössä laatujohtamisen näkökulmasta. Tutkimus myös tarjoaa tietoa siitä, millainen on luonteeltaan toimiva toimittajayhteistyö, millaisia ominaisuuksia yhteistyössä pitää vahvistaa, jotta yhteistyö on tuloksellista ja molemmin puolin hyödyllistä. Mallia voi räätälöidä eri yhteistyökuvioihin sopivaksi ja yrityksen omia strategisia linjauksia vastaavaksi. Työ korostaa yritysten hankinnan mahdollisuuksia vastuullisemman ja kestävämmän toimitusketjun saavuttamiseksi. Tulevaisuuden vaatimukset ovat jo täällä.