"Mitä haluaisit tietää?" Oppitunti seksuaalikasvatuksesta Korkalovaaran peruskoulun 5.luokan oppilaille
Routavaara, Heidi; Uusimaa, Suvi (2021)
Routavaara, Heidi
Uusimaa, Suvi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511177
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa oppitunti seksuaalikasvatuksesta 5. luokan oppilaille Korkalovaaran peruskoululla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa seksuaalisuuteen ja seksuaaliterveyteen liittyvää ajankohtaista tietoa, jota oppilaat voivat hyödyntää koulun seksuaalikasvatuksen tukena. Lisäksi tavoitteena oli toteuttaa rento ja opettavainen tunti, jossa oppilaat voivat kysyä ja keskustella seksuaalisuuteen liittyvistä aiheista.
Jokaisella ihmisellä on oikeus saada seksuaalikasvatusta. Se edistää yksilön seksuaaliterveyttä ja ohjaa vastuulliseen seksuaalikäyttäytymiseen. Opinnäytetyössämme tarkastellaan kokonaisvaltaisesti seksuaalikasvatusta, joka sisältää tietoa murrosiän muutoksista, seksuaaliterveydestä ja hyvinvoinnista, seksuaalioikeuksista, tunne- ja turvataidoista sekä ihastumisesta ja rakastumisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja toimeksiantajana toimi Korkalovaaran peruskoulu. Pidimme oppitunnin seksuaalikasvatuksesta 5. luokan oppilaille. Oppilaat saivat ennen tuntia täyttää anonyymin kysymyslomakkeen, jossa he saivat kysyä seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Oppitunti sisälsi luentoja sekä tehtäviä oppilaiden valitsemista aiheista.
Oppitunti sai hyvää palautetta sekä oppilailta että opettajilta. Oppitunnin arvioinnissa oppilaat antoivat suullista palautetta ja tunti koettiin opettavaiseksi ja suurimman osan mielestä mielenkiintoiseksi. Opettajat antoivat kirjallista palautetta, jossa kertoivat tunnin olleen mielenkiintoinen ja aiheen tärkeä. Toiminnalliset tehtävät toimivat hyvin ja pitivät oppilaiden motivaatiota yllä koko tunnin ajan. Kokonaisuudessaan oppitunti oli ajankohtainen, hyödyllinen ja se herätti keskustelua. Jatkotutkimuksen kohteena voisi olla oppilaiden näkemyksen selvittäminen seksuaalikasvatuksen riittävyydestä ja laadusta.
Jokaisella ihmisellä on oikeus saada seksuaalikasvatusta. Se edistää yksilön seksuaaliterveyttä ja ohjaa vastuulliseen seksuaalikäyttäytymiseen. Opinnäytetyössämme tarkastellaan kokonaisvaltaisesti seksuaalikasvatusta, joka sisältää tietoa murrosiän muutoksista, seksuaaliterveydestä ja hyvinvoinnista, seksuaalioikeuksista, tunne- ja turvataidoista sekä ihastumisesta ja rakastumisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja toimeksiantajana toimi Korkalovaaran peruskoulu. Pidimme oppitunnin seksuaalikasvatuksesta 5. luokan oppilaille. Oppilaat saivat ennen tuntia täyttää anonyymin kysymyslomakkeen, jossa he saivat kysyä seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Oppitunti sisälsi luentoja sekä tehtäviä oppilaiden valitsemista aiheista.
Oppitunti sai hyvää palautetta sekä oppilailta että opettajilta. Oppitunnin arvioinnissa oppilaat antoivat suullista palautetta ja tunti koettiin opettavaiseksi ja suurimman osan mielestä mielenkiintoiseksi. Opettajat antoivat kirjallista palautetta, jossa kertoivat tunnin olleen mielenkiintoinen ja aiheen tärkeä. Toiminnalliset tehtävät toimivat hyvin ja pitivät oppilaiden motivaatiota yllä koko tunnin ajan. Kokonaisuudessaan oppitunti oli ajankohtainen, hyödyllinen ja se herätti keskustelua. Jatkotutkimuksen kohteena voisi olla oppilaiden näkemyksen selvittäminen seksuaalikasvatuksen riittävyydestä ja laadusta.