Maahanmuuttajaopiskelijat koulutuksien kehittäjinä : Osallistava toimintamalli ammatillisiin oppilaitoksiin
Rissanen, Minna (2021)
Rissanen, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410729
Tiivistelmä
Lähtökohtana tämän opinnäytetyön tekemiselle oli se, ettei maahanmuuttajien subjektiivista kokemustietoa oltu juurikaan aikaisemmin hyödynnetty maahanmuuttajakoulutuksien kehittämisessä. Tästä syystä tavoitteena oli osallistaa maahanmuuttajaopiskelijat aktiivisiksi kehittämistyön toimijoiksi ammatilliseen oppilaitokseen soveltuvalla toiminnalla. Sopivaksi toiminnan muodoksi valikoitui työpajatoiminta, koska se nähtiin mahdollisuutena hiljaisen tiedon näkyväksi tekemiseen. Toiminnan kautta haluttiin vahvistaa tai kumota jo olemassa olevia oletuksia, jotta tilaajan työtä voitaisiin tehdä jatkossa entistä asiakaslähtöisemmin. Ydinkysymyksenä oli, millainen olisi maahanmuuttajaopiskelijan tarpeet paremmin huomioon ottava oppilaitos opiskelijoiden omasta näkökulmasta.
Tavoitteiden toteuttamiseksi työssä sovellettiin palvelumuotoilun periaatteita ja erilaisia yhteisöllisiä ideointimenetelmiä. Näistä lähtökohdista käsin yhteissuunnittelun tuloksena syntyi osallistava toimintamalli, joka mahdollisti aineistonkeruun kouluarjen sujuvuudesta, tuentarpeiden kartoittamisesta sekä opiskelijoiden toiveista tulevaisuuden varalle. Työpisteiden aiheiksi valikoituvat suomen kielellä opiskelu, työpaikan saaminen ja unelmien koulu. Aiheiden ympärille rakennettiin tehtäviä, joiden avulla kyettiin hahmottamaan jo tehtyjen tukitoimenpiteiden vaikutusta opiskelijoiden kokemuksiin ja opintomenestykseen. Työpajamuotoista toimintamallia kokeiltiin käytännössä kahden maahanmuuttajaryhmän ja fasilitoijien kanssa. Fasilitoijien tehtävänä oli opiskelijoiden itseilmaisun tukeminen.
Kokeiluissa kertynyt data osoitti, että asiakastarpeita oli jo tunnistettu oikein. Opiskelijoiden tärkeiksi kokemia asioita olivat muun muassa opiskeluryhmä ja ryhmäytyminen, yksittäiset kohtaamiset, monikanavaisten apukeinojen käyttäminen ja tauot. Korostuneita tarpeita olivat vahva tuki työnhakuun liittyvissä asioissa ja tuplakuormituksen haasteissa; tukea kerrottiin tarvittavan samanaikaisesti uuden kielen ja uusien asioiden oppimisessa. Työpajat toimivat tavoitteiden mukaisesti yhteiskehittämisen, kuulemisen ja osallistamisen alustoina. Mukaan valituilla menetelmillä onnistuttiin huomioimaan osallistujien vaihtelevat valmiudet.
Opinnäytetyön tuotos on osoitus palvelumuotoilun sopivuudesta koulumaailmaan ja yhteisöpedagogin tutkintoon. Työn tulos toi tilaajalle täsmentynyttä asiakasymmärrystä ja lisäksi yhteiskehittäminen toimi lähtölaukauksena asiakaskeskeisempään työskentelyyn. Kokeilut itsessään olivat keino asiakastyytyväisyyden kasvattamiseen ja tarjosivat osallistujille positiivisia osallisuuden ja oppimisen kokemuksia. Toimintamallia tulee kuitenkin edelleen kehittää, jotta sen käytettävyys on resursseihin nähden realistisempaa. Tästä huolimatta toimintamalli osioineen on monipuolisesti sovellettavissa ja toistettavissa ammatillisissa oppilaitoksissa, ja on siten merkityksellinen tilaajalle ja koko toimialalle.
Tavoitteiden toteuttamiseksi työssä sovellettiin palvelumuotoilun periaatteita ja erilaisia yhteisöllisiä ideointimenetelmiä. Näistä lähtökohdista käsin yhteissuunnittelun tuloksena syntyi osallistava toimintamalli, joka mahdollisti aineistonkeruun kouluarjen sujuvuudesta, tuentarpeiden kartoittamisesta sekä opiskelijoiden toiveista tulevaisuuden varalle. Työpisteiden aiheiksi valikoituvat suomen kielellä opiskelu, työpaikan saaminen ja unelmien koulu. Aiheiden ympärille rakennettiin tehtäviä, joiden avulla kyettiin hahmottamaan jo tehtyjen tukitoimenpiteiden vaikutusta opiskelijoiden kokemuksiin ja opintomenestykseen. Työpajamuotoista toimintamallia kokeiltiin käytännössä kahden maahanmuuttajaryhmän ja fasilitoijien kanssa. Fasilitoijien tehtävänä oli opiskelijoiden itseilmaisun tukeminen.
Kokeiluissa kertynyt data osoitti, että asiakastarpeita oli jo tunnistettu oikein. Opiskelijoiden tärkeiksi kokemia asioita olivat muun muassa opiskeluryhmä ja ryhmäytyminen, yksittäiset kohtaamiset, monikanavaisten apukeinojen käyttäminen ja tauot. Korostuneita tarpeita olivat vahva tuki työnhakuun liittyvissä asioissa ja tuplakuormituksen haasteissa; tukea kerrottiin tarvittavan samanaikaisesti uuden kielen ja uusien asioiden oppimisessa. Työpajat toimivat tavoitteiden mukaisesti yhteiskehittämisen, kuulemisen ja osallistamisen alustoina. Mukaan valituilla menetelmillä onnistuttiin huomioimaan osallistujien vaihtelevat valmiudet.
Opinnäytetyön tuotos on osoitus palvelumuotoilun sopivuudesta koulumaailmaan ja yhteisöpedagogin tutkintoon. Työn tulos toi tilaajalle täsmentynyttä asiakasymmärrystä ja lisäksi yhteiskehittäminen toimi lähtölaukauksena asiakaskeskeisempään työskentelyyn. Kokeilut itsessään olivat keino asiakastyytyväisyyden kasvattamiseen ja tarjosivat osallistujille positiivisia osallisuuden ja oppimisen kokemuksia. Toimintamallia tulee kuitenkin edelleen kehittää, jotta sen käytettävyys on resursseihin nähden realistisempaa. Tästä huolimatta toimintamalli osioineen on monipuolisesti sovellettavissa ja toistettavissa ammatillisissa oppilaitoksissa, ja on siten merkityksellinen tilaajalle ja koko toimialalle.