Laatu edellä: Laatukäsikirja erityistä tukea tarvitsevien asumispalveluyksikköön
Unkeri, Kirsi (2021)
Unkeri, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210426
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää laatutyötä erityistä tukea tarvitsevien asumispalveluyksikössä. Laatutyön kehittämisen välineeksi laadittiin laatukäsikirja, joka tulee ohjaamaan yksikössä tehtävää laatutyötä sekä toimimaan yhtenä työvälineenä. Työn tilaajana toimi Hoivakoti Niittyrinne Oy, joka tuottaa erityistä tukea tarvitseville henkilöille ympärivuorokautista ohjattua palveluasumista ja tehostettua palveluasumista. Työssä käsitellään myös laadun kokonaisuutta ja sen merkitystä yksityisen sosiaalihuollon palveluiden tuottajan näkökulmasta.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin ryhmäteemahaastattelua, yhteisöllistä menetelmää ja dokumentteihin perehtymistä. Ryhmäteemahaastattelulla haettiin yksikön henkilökunnan näkemyksiä laadusta ja laatukäsikirjasta. Yhteisöllisen menetelmän lopputuloksena asiakkaiden kanssa rakennettiin yksikköön laadun kukkanen, jossa on näkyvillä heidän äänensä laadun merkityksestä. Dokumentteina työssä käytettiin jo olemassa olevia laatukäsikirjoja, joista saatiin työlle lisä näkemystä.
Tuloksista voidaan päätellä, että laadulla on merkittävä rooli sosiaalihuollon palveluita tuottavilla yrityksillä. Yhdessä laadukkaaseen työhön panostamalla ja sitä kehittämällä voidaan tulevaisuudessa tuottaa entistä laadukkaampia palveluita ja vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi laatukäsikirja. Laatukäsikirjassa nousee esiin henkilökunnan ja asiakkaiden näkemykset laadusta ja laatutyön merkityksestä. Laatukäsikirja tulee toimimaan yksikön työvälineenä laadukkaan työn toteuttamisessa ja kehittämisessä. Sen avulla voidaan osoittaa sidosryhmille laadun taso ja se tulee toimimaan myös uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin ryhmäteemahaastattelua, yhteisöllistä menetelmää ja dokumentteihin perehtymistä. Ryhmäteemahaastattelulla haettiin yksikön henkilökunnan näkemyksiä laadusta ja laatukäsikirjasta. Yhteisöllisen menetelmän lopputuloksena asiakkaiden kanssa rakennettiin yksikköön laadun kukkanen, jossa on näkyvillä heidän äänensä laadun merkityksestä. Dokumentteina työssä käytettiin jo olemassa olevia laatukäsikirjoja, joista saatiin työlle lisä näkemystä.
Tuloksista voidaan päätellä, että laadulla on merkittävä rooli sosiaalihuollon palveluita tuottavilla yrityksillä. Yhdessä laadukkaaseen työhön panostamalla ja sitä kehittämällä voidaan tulevaisuudessa tuottaa entistä laadukkaampia palveluita ja vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi laatukäsikirja. Laatukäsikirjassa nousee esiin henkilökunnan ja asiakkaiden näkemykset laadusta ja laatutyön merkityksestä. Laatukäsikirja tulee toimimaan yksikön työvälineenä laadukkaan työn toteuttamisessa ja kehittämisessä. Sen avulla voidaan osoittaa sidosryhmille laadun taso ja se tulee toimimaan myös uusien työntekijöiden perehdytyksessä.