AMMATTIOPPILAITOKSEN TURVALLISUUSKOULUTUS JA SEN TOIMINTAOHJEIDEN KEHITTÄMINEN SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄSSÄ
Laukkanen, Veli-Matti (2021)
Laukkanen, Veli-Matti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210455
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitti ammatillisen oppilaitoksen turvallisuuskoulutuksen kehittämistä Savon koulutuskuntayhtymässä. Se sisälsi turvallisuuskoulutuksen kehittämisen lisäksi johtamista, turvallisuutta ja turvallisuusjohtamista sekä käytännön esimerkin, miten edellä mainitut toteutuivat Savon ammattiopiston logistiikan yksikön saneerauksen yhteydessä.
Opinnäytetyö oli laadullinen toimintatutkimus, jossa kirjattiin käsiteltävät teemat ja syvennettiin teemoja teorioihin liittyen. Teorialähteinä käytettiin niin kotimaisia- kuin ulkomaisia lähdeteoksia. Lisäksi yksi käytännön esimerkin osuus sisälsi havainnointiin liittyvän tarkastelun.
Tulokset kattoivat turvallisuuskoulutuksen tarpeellisuuden ja kehittämisen jatkuvuuden. Opinnäytetyön tuloksiin pääseminen vaatii koko ammatillisen koulutuksen parissa työskentelevien yhteistä tahtotilaa. Harjoittelemalla, kertaamalla, päivittämällä kaikkien osapuolten osaamista varmistettiin tavoitteiden suuntainen ja - mukainen tulos. Tämä tulos osoitti teorian linkittymisen käytäntöön. Nykyiset teknologiset sovellutukset edesauttoivat aikaan ja paikkaan sitomatonta osaamisen vahvistumista.
Opinnäytetyön jatkotutkimuksen tarve tuli esille. Mahdollisia aiheita olisivat turvallisuuskoulutuksen jalkauttaminen kuntayhtymän tasolta eri ammatillisen koulutuksen opintoaloihin. Tällöin teknologian viimeisimpien kehittyneiden välineiden käytön tuomat mahdollisuudet liittyisivät luontevasti tuleviin opinnäytetyöaiheisiin. The aim of this thesis was to develop the safety training of a vocational college in the Savo Consortium for Education. In addition to developing safety training, the thesis included management, safety, and safety management, as well as a practical example of how these theories were implemented in connection with the renovation of the logistics unit of Savo Vocational College.
The thesis was a qualitative action research that recorded the themes to be discussed and deepened the themes related to the theories. Both domestic and foreign source were used. In addition, one part of the practical example included an observation-related review.
The results emphasized the necessity safety training and continuous developing. Achieving the results of the thesis required the common will of those working in vocational education and training as a whole. By practicing, rehearsing, updating the competences of all parties, the results in line with objectives were achieved. The results of this thesis showed how theory is linked to practice. Current technological applications contributed to the strengthening of knowledge independent of time and place.
The need for further research was highlighted. Possible topics would be how to implement the safety training given at the level of the consortium in the different fields of vocational education and training. In this case, the opportunities provided by using the latest advanced tools in technology would be naturally related to future thesis topics.
Opinnäytetyö oli laadullinen toimintatutkimus, jossa kirjattiin käsiteltävät teemat ja syvennettiin teemoja teorioihin liittyen. Teorialähteinä käytettiin niin kotimaisia- kuin ulkomaisia lähdeteoksia. Lisäksi yksi käytännön esimerkin osuus sisälsi havainnointiin liittyvän tarkastelun.
Tulokset kattoivat turvallisuuskoulutuksen tarpeellisuuden ja kehittämisen jatkuvuuden. Opinnäytetyön tuloksiin pääseminen vaatii koko ammatillisen koulutuksen parissa työskentelevien yhteistä tahtotilaa. Harjoittelemalla, kertaamalla, päivittämällä kaikkien osapuolten osaamista varmistettiin tavoitteiden suuntainen ja - mukainen tulos. Tämä tulos osoitti teorian linkittymisen käytäntöön. Nykyiset teknologiset sovellutukset edesauttoivat aikaan ja paikkaan sitomatonta osaamisen vahvistumista.
Opinnäytetyön jatkotutkimuksen tarve tuli esille. Mahdollisia aiheita olisivat turvallisuuskoulutuksen jalkauttaminen kuntayhtymän tasolta eri ammatillisen koulutuksen opintoaloihin. Tällöin teknologian viimeisimpien kehittyneiden välineiden käytön tuomat mahdollisuudet liittyisivät luontevasti tuleviin opinnäytetyöaiheisiin.
The thesis was a qualitative action research that recorded the themes to be discussed and deepened the themes related to the theories. Both domestic and foreign source were used. In addition, one part of the practical example included an observation-related review.
The results emphasized the necessity safety training and continuous developing. Achieving the results of the thesis required the common will of those working in vocational education and training as a whole. By practicing, rehearsing, updating the competences of all parties, the results in line with objectives were achieved. The results of this thesis showed how theory is linked to practice. Current technological applications contributed to the strengthening of knowledge independent of time and place.
The need for further research was highlighted. Possible topics would be how to implement the safety training given at the level of the consortium in the different fields of vocational education and training. In this case, the opportunities provided by using the latest advanced tools in technology would be naturally related to future thesis topics.