Markkinointiviestinnänsuunnitelma Tapanilan Erä
Lindevall, Alex (2021)
Lindevall, Alex
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110317
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Tapanilan Erän urheiluseuralle. Tapanilan Erä on Pohjois-Helsingissä toimiva monilajiseura, joka tarjoaa monipuolisia urheilumahdollisuuk-sia. Opinnäytetyön tavoite oli suunnitella markkinointiviestintäsuunnitelma, joka tukee mo-nilajiseuran kokonaisuutta. Se yhdistää monilajiseuran ja antaa yhtenäisen linjan markki-nointiviestinnälle. Tavoitteena luoda kokonaiskuva urheilumarkkinoinnista ja helpottaa markkinointiviestintäsuunnitelman toteutus prosessia. Työ on rajattu markkinointiviestintä suunnitelmaksi Tapanilan Erän seuratoiminnasta vastaavalle emoseuralle.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu tietoperustasta, produktista sekä suunnitel-man liitteistä. Tietoperustassa perehdytään markkinointiviestintäsuunnitelmaan sekä urhei-lumarkkinointiin. Työn alussa käydään läpi tietoperusta mihin suunnittelu perustuu ja erilai-sia työkaluja tukemaan suunnittelua.
Toiminnallinen osuus työssä on itse markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelman tueksi tuotettiin kyselytutkimus seuran sisällä, joka löytyy liitteenä. Suunnitelmassa kartoitetaan seuran toimintaa parhaiten tukevat kanavat ja niiden kohderyhmät. Strategiaan ja tavoittei-siin perustuvat päätökset tehtiin yhteisymmärryksessä toimeksiantajan kanssa.
Työn tuloksena tehtiin tavoitteellinen ja helposti luettava suunnitelma. Suunnittelu työn tu-loksena valittiin Tapanilan Erälle sopivimmat teemat ja oikeat kanavat, jotka tavoittavat kohderyhmät. Markkinointiviestintäsuunnitelma otetaan suoraan käyttöön seuran tarpeisiin. Suunnitelman avulla pystytään jalkauttamaan seuran toimijoille yhtenäinen linja ja oikeat toimintatavat seuran jäsen määrän kasvattamiseksi ja tunnettavuuden lisäämiseksi. Visu-aalinen ilme toteutettiin seuran värimaailmaa ja historiaa kunnioittaen.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi vuoden 2020 syksyllä ja työnkirjoittaminen alkoi samaan aikaan. Opinnäytetyö valmistui keväällä 2021.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu tietoperustasta, produktista sekä suunnitel-man liitteistä. Tietoperustassa perehdytään markkinointiviestintäsuunnitelmaan sekä urhei-lumarkkinointiin. Työn alussa käydään läpi tietoperusta mihin suunnittelu perustuu ja erilai-sia työkaluja tukemaan suunnittelua.
Toiminnallinen osuus työssä on itse markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelman tueksi tuotettiin kyselytutkimus seuran sisällä, joka löytyy liitteenä. Suunnitelmassa kartoitetaan seuran toimintaa parhaiten tukevat kanavat ja niiden kohderyhmät. Strategiaan ja tavoittei-siin perustuvat päätökset tehtiin yhteisymmärryksessä toimeksiantajan kanssa.
Työn tuloksena tehtiin tavoitteellinen ja helposti luettava suunnitelma. Suunnittelu työn tu-loksena valittiin Tapanilan Erälle sopivimmat teemat ja oikeat kanavat, jotka tavoittavat kohderyhmät. Markkinointiviestintäsuunnitelma otetaan suoraan käyttöön seuran tarpeisiin. Suunnitelman avulla pystytään jalkauttamaan seuran toimijoille yhtenäinen linja ja oikeat toimintatavat seuran jäsen määrän kasvattamiseksi ja tunnettavuuden lisäämiseksi. Visu-aalinen ilme toteutettiin seuran värimaailmaa ja historiaa kunnioittaen.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi vuoden 2020 syksyllä ja työnkirjoittaminen alkoi samaan aikaan. Opinnäytetyö valmistui keväällä 2021.