Ohjeistus Silmäkeskukseen karsastuksen vuoksi ensikäynnille saapuvien lasten perheille
Määttänen, Helena; Hjelt, Milla (2021)
Määttänen, Helena
Hjelt, Milla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105148691
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla, millaiset asiat korostuvat lapsipotilaan valmistamisessa ja kohtaamisessa ennen sairaalassa tehtävää toimenpidettä. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Silmäkeskuksen käyttöön ohjeistus, jonka avulla karsastuksen vuoksi ensikäynnille saapuvien lasten ja perheiden valmistamista ja ohjaamista on mahdollisuus kehittää. Kirjallisuuskatsauksessa haettiin vastauksia siihen, millaista on hyvä lapsipotilaan kohtaaminen, millainen on hyvä vanhemman kohtaaminen ja miten lasta ja vanhempia tulisi valmistaa hoitokäyntiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin silmän rakenne ja toiminta, lasten yleisimmät silmäsairaudet sekä potilasohjaus. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin yksitoista suomalaista tutkimusta. Kirjallisuuskatsauksen analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Aineistosta nousi esille neljä teemaa, jotka olivat lapsen kohtaaminen, vanhemman kohtaaminen, perhelähtöisyys ja tiedontarpeet.
Opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin potilasohjeistus. Ohjeistuksen luomisessa noudatettiin hyvän potilasohjeen kriteereitä, sekä työn tilaajan toiveita. Tilaajan toiveita selvitettiin verkkopalaverissa ja sähköpostihaastatteluilla. Ohjeistusta muokattiin työn tilaajan toiveiden mukaiseksi. Valmis ohjeistus lähetettiin Silmäkeskuksen käytettäväksi.
Tuloksissa ilmeni, että lapsien ja vanhempien kohtaamisessa tärkeinä pidetään hyvää vuorovaikutusta hoitajan ja lapsen, sekä vanhemman välillä. Lapsen ja perheen hyvän hoidon avainasemassa ovat hoitajan perhekeskeiset toimintatavat. Tärkeänä asiana aineistossa korostui tiedonsaanti ja tieto hoitoprosessin kokonaisvaltaisesta kulusta. Aineistossa käy ilmi myös kirjallisen ohjauksen tärkeys. The purpose of this thesis was to find out what kind of things were highlighted when preparing a child patient for a procedure at a hospital. This was done by using a literature review. The objective of this thesis was to compile instructions for the Eye Center, that would help them improve the preparation and guidance of a child and their families for the upcoming first visit for a strabimus reception. The literature review was used to help get answers for questions, such as What is a good encountering of a child patient. What is a good encountering of a parent and How to prepare a child and a parent for the upcoming treatment visit.
In the theoretical framework of the structure and function of the eye, the common eye diseases in children and patient guidance were reviewed. Eleven studies were selected for the literature review. Themed design was used as the method of analysis for the literature review. Four themes emerged from the material, they were encountering a child, encountering a parent, family orientation, and information needs.
Instructions were produced as the output of the thesis. The criteria for good patient guidance were implemented in the creation of the instructions as well as the wishes of the commissioners. The commissioner’s wishes were clarified in an online conference and e-mail interviews. The instructions were modified according to the commissioner’s wishes. The complete instructions were sent to the Eye Center for their use.
The results showed that a good interaction was considered important in the encounter between the nurse, child and the parent. The key to good care for the child and the family is the nurses family-centered practices. An important point in the material was access to information and information about the overall course of the treatment process. The material also shows the importance of guidance in writing.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin silmän rakenne ja toiminta, lasten yleisimmät silmäsairaudet sekä potilasohjaus. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin yksitoista suomalaista tutkimusta. Kirjallisuuskatsauksen analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Aineistosta nousi esille neljä teemaa, jotka olivat lapsen kohtaaminen, vanhemman kohtaaminen, perhelähtöisyys ja tiedontarpeet.
Opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin potilasohjeistus. Ohjeistuksen luomisessa noudatettiin hyvän potilasohjeen kriteereitä, sekä työn tilaajan toiveita. Tilaajan toiveita selvitettiin verkkopalaverissa ja sähköpostihaastatteluilla. Ohjeistusta muokattiin työn tilaajan toiveiden mukaiseksi. Valmis ohjeistus lähetettiin Silmäkeskuksen käytettäväksi.
Tuloksissa ilmeni, että lapsien ja vanhempien kohtaamisessa tärkeinä pidetään hyvää vuorovaikutusta hoitajan ja lapsen, sekä vanhemman välillä. Lapsen ja perheen hyvän hoidon avainasemassa ovat hoitajan perhekeskeiset toimintatavat. Tärkeänä asiana aineistossa korostui tiedonsaanti ja tieto hoitoprosessin kokonaisvaltaisesta kulusta. Aineistossa käy ilmi myös kirjallisen ohjauksen tärkeys.
In the theoretical framework of the structure and function of the eye, the common eye diseases in children and patient guidance were reviewed. Eleven studies were selected for the literature review. Themed design was used as the method of analysis for the literature review. Four themes emerged from the material, they were encountering a child, encountering a parent, family orientation, and information needs.
Instructions were produced as the output of the thesis. The criteria for good patient guidance were implemented in the creation of the instructions as well as the wishes of the commissioners. The commissioner’s wishes were clarified in an online conference and e-mail interviews. The instructions were modified according to the commissioner’s wishes. The complete instructions were sent to the Eye Center for their use.
The results showed that a good interaction was considered important in the encounter between the nurse, child and the parent. The key to good care for the child and the family is the nurses family-centered practices. An important point in the material was access to information and information about the overall course of the treatment process. The material also shows the importance of guidance in writing.