ESINEIDEN INTERNETIN TUTKIMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ
Simola, Atte-Pekka (2021)
Simola, Atte-Pekka
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105118183
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia esineiden internetiä ja sen mahdollisuuksia käyttäen Raspberry Pi -tietokonetta ja Arduino-mikrokontrolleria, luomalla esineiden internet-demojärjestelmä. Ennen varsinaisen työn aloittamista tutustutaan esineiden internetiin liittyviin materiaaleihin, lähinnä sen tuomista mahdollisuuksista ja siihen kohdistuvista uhista.
Järjestelmä luotiin käyttämällä Raspberry Pi -tietokonetta ja Arduino-kehitysalustaa, joka ohjasi erilaisia moduuleja ja komponentteja. Järjestelmässä käytetty kytkentä kasattiin koekytkentälevylle helpon muokattavuuden takia. Kytkennässä pyrittiin käyttämään useanlaisia komponentteja. Järjestelmän ohjelmoinnissa käytettiin JavaScript-ohjelmointikieltä ja Node.js-ajoympäristöä.
Lopputuloksena on etäluettava ja hallittava järjestelmä, jossa Arduion-GPIO-nastoja ohjataan Raspberry Pi:ssä suoritettavalla ohjelmistolla. Järjestelmää hallitaan verkkoselaimen kautta, jossa käyttäjällä on mahdollisuus hallita liitettyjä komponentteja. Järjestelmän ohjelmointi pyrittiin toteuttamaan yksinkertaisella ja helposti ymmärrettävällä tavalla, jotta järjestelmää voidaan muokata tilanteeseen sopivaksi pienellä ohjelmiston muutoksella.
Järjestelmä luotiin käyttämällä Raspberry Pi -tietokonetta ja Arduino-kehitysalustaa, joka ohjasi erilaisia moduuleja ja komponentteja. Järjestelmässä käytetty kytkentä kasattiin koekytkentälevylle helpon muokattavuuden takia. Kytkennässä pyrittiin käyttämään useanlaisia komponentteja. Järjestelmän ohjelmoinnissa käytettiin JavaScript-ohjelmointikieltä ja Node.js-ajoympäristöä.
Lopputuloksena on etäluettava ja hallittava järjestelmä, jossa Arduion-GPIO-nastoja ohjataan Raspberry Pi:ssä suoritettavalla ohjelmistolla. Järjestelmää hallitaan verkkoselaimen kautta, jossa käyttäjällä on mahdollisuus hallita liitettyjä komponentteja. Järjestelmän ohjelmointi pyrittiin toteuttamaan yksinkertaisella ja helposti ymmärrettävällä tavalla, jotta järjestelmää voidaan muokata tilanteeseen sopivaksi pienellä ohjelmiston muutoksella.