Uutena lukioon tulevien sekä omillaan asuvien opiskelijoiden tukeminen lukioissa
Halkomäki, Heidi (2021)
Halkomäki, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105087809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105087809
Tiivistelmä
Suoritin kaikki opintoihini liittyvät harjoittelut Schildtin lukiolla vuonna 2020. Jo harjoittelujen aikana havaitsin sen, että sellaiset opiskelijat, jotka tulevat lukioon uusina muulloin kuin ensimäisen vuositason syksyllä, sekä sellaiset opiskelijat, jotka asuvat omillaan, tarvitsevat erityisesti lukiolta tukea. Koulun vaihtaminen ja omillaan asuminen sekä omilleen muuttaminen ovat opiskelijoiden elämässä suuria mullistuksia, joilla on selkeitä vaikutuksia mielenterveyteen ja kouluhyvinvointiin. Harjoittelujen aikana havaitsin, ettei Schildtin lukiolla ollut selkeää toimintamallia siihen, kuinka se voi tukea uutena lukioon tulevia sekä omillaan asuvia opiskelijoita.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tilaajana toimii Schildtin lukio. Opinnäytetyön tuotoksena on Schildtin lukiolle tarkoitettu, mutta muillekin lukioille sovellettavissa oleva toimintamalli siihen, kuinka lukioissa voidaan tukea uutena tulevia sekä omillaan asuvia opiskelijoita. Toimintamallin pohjana on kirjallisuuteen pohjautuvaa teoriatietoa, opinnäytetyötäni varten haastattelemieni Schildtin lukion henkilökunnan jäsenten esiin nostamia tarpeita ja toiveita, sekä kyseisiin kohderyhmiin kuuluville opiskelijoille teettämiini kyselyihin saamiani vastauksia.
Henkilökunnan jäsenten haastatteluista ja opiskelijoiden kyselyihin antamista vastauksista nousi esille selkeitä yhteneväisiä teemoja, liittyen uutena lukioon tulevien sekä omillaan asuvien opiskelijoiden tukemiseen ja huomioimiseen lukiolla. Näitä esille nousseita teemoja olivat esimerkiksi uuden elämäntilanteen haasteellisuus, ryhmäytymisen hankaluus sekä vuorovaikutuksen ja kohtaamisen tärkeys. Toimintamalli rakentui näiden teemojen kautta vastaamaan mahdollisimman hyvin henkilökunnan jäsenten sekä opiskelijoiden tarpeisiin ja toiveisiin.
Toimintamalli sisältää erilliset osiot uutena lukioon tulevien sekä omillaan asuvien opiskelijoiden tukemiseen. Uutena lukioon tulevien opiskelijoiden osio sisältää henkilökunnan jäsenille askel askeleelta olevan ohjeistuksen kyseisten opiskelijoiden vastaanottamiseen lukioon, kyseisille opiskelijoille suunnatun infopaketin, tukea kyseisten opiskelijoiden ryhmäyttämiseen sekä vinkkejä heille järjestettäviin tapaamisiin. Omillaan asuvien opiskelijoiden osio sisältää ohjeet omillaan asuvien opiskelijoiden kartoittamiseen, kyseisille opiskelijoille suunnatun infopaketin, sekä niin ikään vinkkejä heille järjestettäviin tapaamisiin. Toimintamalli kaikkine sisältöineen on koettu erittäin tarpeelliseksi, sillä sen avulla pystytään tukemaan uutena lukioon tulevia sekä omillaan asuvia opiskelijoita paremmin, ja samalla pystytään parantamaan kouluympäristössä heidän hyvinvointiaan ja mielenterveyttään sekä ennaltaehkäisemään ongelmien syntyä.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tilaajana toimii Schildtin lukio. Opinnäytetyön tuotoksena on Schildtin lukiolle tarkoitettu, mutta muillekin lukioille sovellettavissa oleva toimintamalli siihen, kuinka lukioissa voidaan tukea uutena tulevia sekä omillaan asuvia opiskelijoita. Toimintamallin pohjana on kirjallisuuteen pohjautuvaa teoriatietoa, opinnäytetyötäni varten haastattelemieni Schildtin lukion henkilökunnan jäsenten esiin nostamia tarpeita ja toiveita, sekä kyseisiin kohderyhmiin kuuluville opiskelijoille teettämiini kyselyihin saamiani vastauksia.
Henkilökunnan jäsenten haastatteluista ja opiskelijoiden kyselyihin antamista vastauksista nousi esille selkeitä yhteneväisiä teemoja, liittyen uutena lukioon tulevien sekä omillaan asuvien opiskelijoiden tukemiseen ja huomioimiseen lukiolla. Näitä esille nousseita teemoja olivat esimerkiksi uuden elämäntilanteen haasteellisuus, ryhmäytymisen hankaluus sekä vuorovaikutuksen ja kohtaamisen tärkeys. Toimintamalli rakentui näiden teemojen kautta vastaamaan mahdollisimman hyvin henkilökunnan jäsenten sekä opiskelijoiden tarpeisiin ja toiveisiin.
Toimintamalli sisältää erilliset osiot uutena lukioon tulevien sekä omillaan asuvien opiskelijoiden tukemiseen. Uutena lukioon tulevien opiskelijoiden osio sisältää henkilökunnan jäsenille askel askeleelta olevan ohjeistuksen kyseisten opiskelijoiden vastaanottamiseen lukioon, kyseisille opiskelijoille suunnatun infopaketin, tukea kyseisten opiskelijoiden ryhmäyttämiseen sekä vinkkejä heille järjestettäviin tapaamisiin. Omillaan asuvien opiskelijoiden osio sisältää ohjeet omillaan asuvien opiskelijoiden kartoittamiseen, kyseisille opiskelijoille suunnatun infopaketin, sekä niin ikään vinkkejä heille järjestettäviin tapaamisiin. Toimintamalli kaikkine sisältöineen on koettu erittäin tarpeelliseksi, sillä sen avulla pystytään tukemaan uutena lukioon tulevia sekä omillaan asuvia opiskelijoita paremmin, ja samalla pystytään parantamaan kouluympäristössä heidän hyvinvointiaan ja mielenterveyttään sekä ennaltaehkäisemään ongelmien syntyä.