Verkko-oppimateriaalin kehittäminen pelastustyöntekijöille : Inclusive Emergency Erasmus+ -hanke
Kallio, Greta (2021)
Kallio, Greta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105097892
Tiivistelmä
Kansainvälisessä Inclusive Emergency -hankkeessa (12/2019-05/2022) pyritään kehittämään pelastustyöntekijöille ensimmäinen avoin ja monikielinen verkko-oppimisalusta, jonka aiheena on hätätilanteisiin varautuminen ja niissä reagoiminen tilanteissa, joihin liittyy vammaisia henkilöitä. Materiaalia voidaan käyttää tietokoneilla, tableteilla ja älypuhelimilla. Julkaisussa käytetään Creative Commons -lisenssiä, jonka ansiosta materiaali on avoimessa käytössä ja mukautettavissa käyttötarpeiden mukaan. Hankkeeseen osallistuvat edustajat Suomesta, Tanskasta, Espanjasta sekä Sloveniasta. Hanke on yhteisrahoitettu Euroopan unionin Erasmus+ -ohjelmasta. Oppimateriaali sisältää neljä moduulia, joiden aiheet ovat jaettu osallistujamaille. Suomen aiheena on kehitysvammaisuus. Muita aiheita ovat autismikirjo, kuulo- ja näkövamma sekä liikuntavamma. Suomesta kansainväliseen hankeryhmään sekä kehittämisprojektin ohjausryhmään kuuluvat edustajat Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta sekä Turun ammattikorkeakoulusta.
Tämä kehittämisprojekti sijoittui 30 kuukautta kestävän Inclusive Emergency -hankkeen 12 ensimmäiselle kuukaudelle. Esiteltävä kehittämisprojekti piti sisällään oppimateriaalin tuottamisen suomeksi ja englanniksi, tuotetun materiaalin testaamisen asiantuntijajoukolla, saatujen tulosten analysoinnin sekä palautteiden hyödyntämisen jatkotyöstöä varten.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli tuottaa tarkoituksenmukainen ja mielekäs verkko- oppimateriaali pelastustyöntekijöille, kun pelastustilanteissa kohteena ovat kehitysvammaiset henkilöt. Valmista oppimateriaalia (Moduuli 4 - Kehitysvammaisuus) testasivat neljä pelastuslaitoksen työntekijää Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta. Palautetta ja kokemuksia kerättiin Webropol-kyselyn avulla. Avoimia- sekä monivalintakysymyksiä analysoitiin laadullisella ja määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Laadullisessa sisällönanalyysissä hyödynnettiin luokittelua, koodausta ja teemoittelua. Kyselyn perusteella testaajat olivat pääasiassa tyytyväisiä oppimateriaalin sisältöön. Testaajat toivoivat oppimateriaalin teoriaosuuden tiivistämistä sekä lisää toiminnallisia esimerkkejä kohtaamistilanteisiin kehitysvammaisten henkilöiden kanssa. Testaajat myös toivoivat kaikkien moduulien osalta enemmän yhtenäisyyttä, toistojen minimointia, konkreettisia toimintaohjeita sekä tukimateriaaleja. Testauksesta saadut palautteet ja kehittämisideat käytiin läpi kehittämisprojektin ohjausryhmän kesken sekä Inclusive Emergency -hankkeen projektiryhmässä lokakuussa 2020. Hankkeen seuraavissa työvaiheissa alkuvuodesta 2021 eteenpäin oppimateriaalia sekä oppimisalustaa kehitettiin käytännönläheisemmäksi toiminnallisten skenaarioiden, simulaatioharjoitukset mahdollistavien käsikirjoituksien sekä erilaisiin pelastustilanteisiin räätälöityjen toimintaohjeiden avulla. Inclusive Emergency -hankkeen verkko-oppimisalusta sekä -materiaali julkaistaan avoimeen kansainväliseen käyttöön 05/2022.
Tämä kehittämisprojekti sijoittui 30 kuukautta kestävän Inclusive Emergency -hankkeen 12 ensimmäiselle kuukaudelle. Esiteltävä kehittämisprojekti piti sisällään oppimateriaalin tuottamisen suomeksi ja englanniksi, tuotetun materiaalin testaamisen asiantuntijajoukolla, saatujen tulosten analysoinnin sekä palautteiden hyödyntämisen jatkotyöstöä varten.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli tuottaa tarkoituksenmukainen ja mielekäs verkko- oppimateriaali pelastustyöntekijöille, kun pelastustilanteissa kohteena ovat kehitysvammaiset henkilöt. Valmista oppimateriaalia (Moduuli 4 - Kehitysvammaisuus) testasivat neljä pelastuslaitoksen työntekijää Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta. Palautetta ja kokemuksia kerättiin Webropol-kyselyn avulla. Avoimia- sekä monivalintakysymyksiä analysoitiin laadullisella ja määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Laadullisessa sisällönanalyysissä hyödynnettiin luokittelua, koodausta ja teemoittelua. Kyselyn perusteella testaajat olivat pääasiassa tyytyväisiä oppimateriaalin sisältöön. Testaajat toivoivat oppimateriaalin teoriaosuuden tiivistämistä sekä lisää toiminnallisia esimerkkejä kohtaamistilanteisiin kehitysvammaisten henkilöiden kanssa. Testaajat myös toivoivat kaikkien moduulien osalta enemmän yhtenäisyyttä, toistojen minimointia, konkreettisia toimintaohjeita sekä tukimateriaaleja. Testauksesta saadut palautteet ja kehittämisideat käytiin läpi kehittämisprojektin ohjausryhmän kesken sekä Inclusive Emergency -hankkeen projektiryhmässä lokakuussa 2020. Hankkeen seuraavissa työvaiheissa alkuvuodesta 2021 eteenpäin oppimateriaalia sekä oppimisalustaa kehitettiin käytännönläheisemmäksi toiminnallisten skenaarioiden, simulaatioharjoitukset mahdollistavien käsikirjoituksien sekä erilaisiin pelastustilanteisiin räätälöityjen toimintaohjeiden avulla. Inclusive Emergency -hankkeen verkko-oppimisalusta sekä -materiaali julkaistaan avoimeen kansainväliseen käyttöön 05/2022.