Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden uraohjauskokemukset
Ylönen, Elina (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ylönen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067498
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) opiskelijoiden uraohjauskokemuksia. Opinnäytetyössä tutkittiin sitä, millaisena opiskelijat kokevat uraohjauksen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Tavoitteena opinnäytetyössä oli kerätä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle tietoa opiskelijoiden uraohjauskokemuksista tueksi korkeakoulun ohjausprosessin kehittämistä.
Uraohjauksen merkitys on viime vuosina korostunut huomattavasti ja sen tarve on tunnistettu myös Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyön avulla oli tarkoitus mahdollistaa opiskelijoiden vaikuttaminen ohjausprosessin kehittämiseen. Tulosten avulla Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun on helpompi kehittää ohjauksen palveluja enemmän opiskelijoiden tarpeita vastaaviksi.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusotetta ja sen aineistonkeruu-menetelmänä hyödynnettiin kyselytutkimusta. Tutkimuksen kohdejoukkona toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun suomenkieliset tutkinto-opiskelijat sekä avoimen ammattikorkeakoulun polkuopiskelijat. Tutkimuskysymys opinnäytetyössä oli seuraava: Millaisena Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijat kokevat uraohjauksen? Kysely lähetettiin kaikille Xamkin opiskelijoille ja siihen vastasi 1225 opiskelijaa.
Tutkimuksen perusteella pystyi tunnistamaan sen, että opiskelijat kokivat uraohjauksen hyvänä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Tärkeimpiä uraohjauksen palveluita oli henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) luominen, oman opiskelijavastaavan antama ohjaus sekä muiden oman alan opettajien antama ohjaus. Opiskelijat kuitenkin toivoivat, että uraohjaus voisi olla enemmän henkilökohtaista ja yksilöille kohdennettua. Uraohjaus voisi opiskelijoiden mielestä sisältää enemmän esimerkiksi kokemuksia työelä-mästä sekä tarjota tukea työllistymistaitoihin.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu pystyy hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia osana korkeakoulun ohjauksen kehittämisprosessia. Ohjaus tulevaisuuden työhön -hanke, jonka kanssa opinnäytetyöprosessissa myös tehtiin yhteistyötä, voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia omassa kehittämistyössään. Tarpeen tullen tuloksia pystyy peilaamaan myös valtakunnalliseen dataan.
Uraohjauksen merkitys on viime vuosina korostunut huomattavasti ja sen tarve on tunnistettu myös Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyön avulla oli tarkoitus mahdollistaa opiskelijoiden vaikuttaminen ohjausprosessin kehittämiseen. Tulosten avulla Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun on helpompi kehittää ohjauksen palveluja enemmän opiskelijoiden tarpeita vastaaviksi.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkimusotetta ja sen aineistonkeruu-menetelmänä hyödynnettiin kyselytutkimusta. Tutkimuksen kohdejoukkona toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun suomenkieliset tutkinto-opiskelijat sekä avoimen ammattikorkeakoulun polkuopiskelijat. Tutkimuskysymys opinnäytetyössä oli seuraava: Millaisena Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijat kokevat uraohjauksen? Kysely lähetettiin kaikille Xamkin opiskelijoille ja siihen vastasi 1225 opiskelijaa.
Tutkimuksen perusteella pystyi tunnistamaan sen, että opiskelijat kokivat uraohjauksen hyvänä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Tärkeimpiä uraohjauksen palveluita oli henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) luominen, oman opiskelijavastaavan antama ohjaus sekä muiden oman alan opettajien antama ohjaus. Opiskelijat kuitenkin toivoivat, että uraohjaus voisi olla enemmän henkilökohtaista ja yksilöille kohdennettua. Uraohjaus voisi opiskelijoiden mielestä sisältää enemmän esimerkiksi kokemuksia työelä-mästä sekä tarjota tukea työllistymistaitoihin.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu pystyy hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia osana korkeakoulun ohjauksen kehittämisprosessia. Ohjaus tulevaisuuden työhön -hanke, jonka kanssa opinnäytetyöprosessissa myös tehtiin yhteistyötä, voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia omassa kehittämistyössään. Tarpeen tullen tuloksia pystyy peilaamaan myös valtakunnalliseen dataan.