Kuluttajabrändin imago, tunnettuus ja positio Keski-Suomessa : Case: HIISI
Mäkinen, Mikko; Alanen, Juho (2021)
Mäkinen, Mikko
Alanen, Juho
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104286200
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuluttajien mielikuvia ja mielipiteitä HIISI:stä. Tarkoituksena oli saada vastaukset asetettuihin tutkimuskysymyksiin: Minkälainen on HIISI:n imago kuluttajien keskuudessa Keski-Suomessa, mikä on HIISI:n brändin
tunnettuuden taso, kuinka HIISI positioituu Keski-Suomessa pienpanimoalan suurimpien kilpailijoiden keskuudessa ja millä tavoin HIISI erottautuu suurimmista kilpailijoista?
Vastauksia lähdettiin keräämään kvalitatiivisen sekä kvantitatiivisen tutkimuksen avulla. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa kyselylomake jaettiin sähköpostitse viiden jyväskyläläisen ravintolan edustajalle, johon vastauksia kertyi seitsemän. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa kyselylomake jaettiin neljän jyväskyläläisen ravintolan sosiaalisessa mediassa, johon vastauksia kertyi 71.
Tutkimuksen myötä selvisi, että HIISI:n brändi-imago on erinomainen. HIISI:n tunnettuuden taso on tulosten mukaan Keski-Suomessa hyvällä tasolla. Tuloksien perusteella tulkittiin, että HIISI positioituu kilpailukykyisesti Keski-Suomessa pienpanimoalalla. Tuloksista paljastui HIISI:n suurimmiksi erottuvuustekijöiksi tuotteiden ulkoasu, omaperäisyys ja innovatiivisuus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta HIISI:n onnistuneen rakentamaan itselleen kilpailukykyisen brändin, joka on nopeassa kasvussa ja on saavuttamassa kuluttajien suosion sekä vahvan aseman pienpanimoalalla. HIISI:n tulee kuitenkin kiinnittää jatkossa huomiota, että sen innovatiivisuus ja omaperäisyys välittyy kuluttajalle samalla tavalla myös brändin kasvaessa, jolloin se pystyy saavuttamaan vahvan aseman Keski-Suomen ulkopuolella.
tunnettuuden taso, kuinka HIISI positioituu Keski-Suomessa pienpanimoalan suurimpien kilpailijoiden keskuudessa ja millä tavoin HIISI erottautuu suurimmista kilpailijoista?
Vastauksia lähdettiin keräämään kvalitatiivisen sekä kvantitatiivisen tutkimuksen avulla. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa kyselylomake jaettiin sähköpostitse viiden jyväskyläläisen ravintolan edustajalle, johon vastauksia kertyi seitsemän. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa kyselylomake jaettiin neljän jyväskyläläisen ravintolan sosiaalisessa mediassa, johon vastauksia kertyi 71.
Tutkimuksen myötä selvisi, että HIISI:n brändi-imago on erinomainen. HIISI:n tunnettuuden taso on tulosten mukaan Keski-Suomessa hyvällä tasolla. Tuloksien perusteella tulkittiin, että HIISI positioituu kilpailukykyisesti Keski-Suomessa pienpanimoalalla. Tuloksista paljastui HIISI:n suurimmiksi erottuvuustekijöiksi tuotteiden ulkoasu, omaperäisyys ja innovatiivisuus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta HIISI:n onnistuneen rakentamaan itselleen kilpailukykyisen brändin, joka on nopeassa kasvussa ja on saavuttamassa kuluttajien suosion sekä vahvan aseman pienpanimoalalla. HIISI:n tulee kuitenkin kiinnittää jatkossa huomiota, että sen innovatiivisuus ja omaperäisyys välittyy kuluttajalle samalla tavalla myös brändin kasvaessa, jolloin se pystyy saavuttamaan vahvan aseman Keski-Suomen ulkopuolella.