Vuokra-asumisen asiakasarvo
Sulkava, Pauliina (2021)
Sulkava, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104296268
Tiivistelmä
Vuokra-asuminen yleistyy Suomessa koko ajan, ja samalla vuokra-asujien toiveet muuttuvat. Vuokramarkkinoilla on alueittain kovaa kilpailua, ja siitä syystä erottautumiskeinojen merkitys korostuu. Vuokranantajat voivat pyrkiä erottautumaan markkinoilla asiakasarvolla.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää vuokra-asujien asiakasarvon muodostumista neljän eri arvoulottuvuuden avulla. Kohdekaupunkeina tutkimukselle olivat Jyväskylä, Oulu, Tampere ja Vaasa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa toimeksiantajayritykselle sekä muille tahoille, jotka pystyvät hyödyntämään tutkimustuloksia ja tuomaan niiden avulla vuokramarkkinoille haluttavampia vuokra-asuntoja.
Tutkimus on toteutettu verkkokyselynä yhteistyössä Sijoitusasunnot.comin kanssa. Kysely luotiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta, ja sitä jaettiin tutkimuskohteena olevien kaupunkien Facebook-sivuilla. Kysely julkaistiin 27.2.2021, ja vastausaikaa oli kaksi viikkoa. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 199 kappaletta tasaisesti kohdekaupungeista, pois lukien Oulu. Oulusta vastauksia ei tullut, ja kaupunki jäi sen seurauksena pois tutkimuksesta.
Tutkimustulokset osoittivat taloudellisen arvoulottuvuuden olevan tärkein asiakasarvon muodostaja vuokra-asuntoa etsittäessä. Asiakasarvoa pystyy kasvattamaan lisäämällä vuokra-asujan kokemia hyötyjä ja minimoimalla hänen kokemiaan uhrauksia asumisen suhteen. Erilaisilla tunteilla eli emotionaalisella arvoulottuvuudella on suuri merkitys asiakasarvon muodostumisessa. On tärkeää muistaa, että jokaisella ihmisellä on oikeus ja tarve asua valitsemallaan tavalla.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää vuokra-asujien asiakasarvon muodostumista neljän eri arvoulottuvuuden avulla. Kohdekaupunkeina tutkimukselle olivat Jyväskylä, Oulu, Tampere ja Vaasa. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa toimeksiantajayritykselle sekä muille tahoille, jotka pystyvät hyödyntämään tutkimustuloksia ja tuomaan niiden avulla vuokramarkkinoille haluttavampia vuokra-asuntoja.
Tutkimus on toteutettu verkkokyselynä yhteistyössä Sijoitusasunnot.comin kanssa. Kysely luotiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta, ja sitä jaettiin tutkimuskohteena olevien kaupunkien Facebook-sivuilla. Kysely julkaistiin 27.2.2021, ja vastausaikaa oli kaksi viikkoa. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 199 kappaletta tasaisesti kohdekaupungeista, pois lukien Oulu. Oulusta vastauksia ei tullut, ja kaupunki jäi sen seurauksena pois tutkimuksesta.
Tutkimustulokset osoittivat taloudellisen arvoulottuvuuden olevan tärkein asiakasarvon muodostaja vuokra-asuntoa etsittäessä. Asiakasarvoa pystyy kasvattamaan lisäämällä vuokra-asujan kokemia hyötyjä ja minimoimalla hänen kokemiaan uhrauksia asumisen suhteen. Erilaisilla tunteilla eli emotionaalisella arvoulottuvuudella on suuri merkitys asiakasarvon muodostumisessa. On tärkeää muistaa, että jokaisella ihmisellä on oikeus ja tarve asua valitsemallaan tavalla.