Kaksin kaunihimpi: Tanssioppilaiden kokemuksia tiimiopetuksesta kansantanssin tanssituntitoiminnassa
Kirppu, Anni; Rautamies, Ella (2021)
Kirppu, Anni
Rautamies, Ella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104275973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104275973
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia kansantanssiharrastajilla on tiimiopetuksesta ja miten tiimiopetuksella voidaan vaikuttaa onnistuneen kokonaisvaltaisen oppimiskokemuksen saavuttamiseen. Työn tavoitteena oli arvioida ja kehittää kansantanssin opetustoimintaa. Halusimme tuoda esille vaihtoehtoisia opetusmalleja ja näin monipuolistaa kansantanssikenttää ja pitää huolta tanssinopettajien työhyvinvoinnista. Tanssinopettajan työ on luonteeltaan yksinäistä ja yksinäisyys voi vaikuttaa työssäjaksamiseen negatiivisesti. Yhteisopettajuuden arvo on jo useissa tutkimuksissa huomattu ja tunnustettu opettajien työhyvinvoinnin ja kokemuksien osalta. Siksi työmme tarkoituksena oli saada selville oppilaiden kokemuksia tiimiopetuksen hyödyntämisestä tanssitunnilla.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jonka tutkimuskohderyhmänä toimi Pääkaupungin Karjalaisten Nuorten kansantanssiharrastajia. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka mahdollisti vastaajien anonymiteetin säilymisen. Kyselyyn vastasi seitsemän harrastajaa, joista suurin osa tanssi samassa ryhmässä. Saadut vastaukset jaoteltiin teemoittain ja niiden pohjalta muodostettiin opinnäytetyömme tutkimustulokset.
Tulokset osoittavat tiimiopetuksen vaikuttavan oppimiskokemukseen positiivisesti. Harrastajat kokivat tiimiopetuksen oppimisensa kannalta hyödyllisenä opetusmallina. Erityisen hyödyllistä tiimiopetus oli tanssillisissa harjoitteissa: koreografiaa tehtäessä, paritanssia harjoiteltaessa ja tanssisarjojen opettelussa. Tanssiharjoitteiden lisäksi tiimiopetuksen koettiin tuovan enemmän samaistumispintaa useammalle tanssijalle ja näin parantavan työskentelyilmapiiriä ja helpottavan oppimista. Tiimiopetus monipuolisti ja nopeutti oppimista ja sen myötä tanssijat saivat enemmän palautetta kuin yksinopetuksessa. Jotta tiimiopetus vaikuttaisi oppimiskokemukseen positiivisesti, tulee sen olla hyvin suunniteltua.
Harrastajien näkökulmasta tiimiopetukselle on sijaa ja tarvetta tanssinopetuksessa ja se mahdollistaa oppilaiden monipuolisen kehittymisen. Johtopäätöksenä on, että tiimiopetusta tulisi hyödyntää yhdessä muiden yhteisopetuksen mallien tai yksinopetuksen rinnalla osana tanssinopetusta. Parhaimmillaan tiimiopetus on silloin, kun suunnittelutyö on tehty huolella ja opettajien työote on toisiaan täydentävä.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jonka tutkimuskohderyhmänä toimi Pääkaupungin Karjalaisten Nuorten kansantanssiharrastajia. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka mahdollisti vastaajien anonymiteetin säilymisen. Kyselyyn vastasi seitsemän harrastajaa, joista suurin osa tanssi samassa ryhmässä. Saadut vastaukset jaoteltiin teemoittain ja niiden pohjalta muodostettiin opinnäytetyömme tutkimustulokset.
Tulokset osoittavat tiimiopetuksen vaikuttavan oppimiskokemukseen positiivisesti. Harrastajat kokivat tiimiopetuksen oppimisensa kannalta hyödyllisenä opetusmallina. Erityisen hyödyllistä tiimiopetus oli tanssillisissa harjoitteissa: koreografiaa tehtäessä, paritanssia harjoiteltaessa ja tanssisarjojen opettelussa. Tanssiharjoitteiden lisäksi tiimiopetuksen koettiin tuovan enemmän samaistumispintaa useammalle tanssijalle ja näin parantavan työskentelyilmapiiriä ja helpottavan oppimista. Tiimiopetus monipuolisti ja nopeutti oppimista ja sen myötä tanssijat saivat enemmän palautetta kuin yksinopetuksessa. Jotta tiimiopetus vaikuttaisi oppimiskokemukseen positiivisesti, tulee sen olla hyvin suunniteltua.
Harrastajien näkökulmasta tiimiopetukselle on sijaa ja tarvetta tanssinopetuksessa ja se mahdollistaa oppilaiden monipuolisen kehittymisen. Johtopäätöksenä on, että tiimiopetusta tulisi hyödyntää yhdessä muiden yhteisopetuksen mallien tai yksinopetuksen rinnalla osana tanssinopetusta. Parhaimmillaan tiimiopetus on silloin, kun suunnittelutyö on tehty huolella ja opettajien työote on toisiaan täydentävä.