Ensihoidon lähiesimiehen toimenkuvan kehittäminen Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ensihoidon palveluyksikössä
Tiittanen, Lassi (2021)
Tiittanen, Lassi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205255
Tiivistelmä
Valmisteilla olevat sosiaali- ja terveydenhuollon uudistukset koskevat myös ensihoitoa, joka alana on nopeasti muuttuva ja kehittyvä. Ensihoidossa toimivien lähijohtajienkin, sekä heidän toimenkuviensa tulee pystyä muuttumaan tulevaisuudessa muun ensihoitoalan rinnalla. Oikeanlainen johtamisosaamisen ja ominaisuuksien painotus lähijohtajan työssä on edellytys onnistuneeseen ja hyvään johtamiseen. Ensihoidossa toimivien lähijohtajien johtamisosaamista ja toimenkuvia on tutkittu Suomessa melko vähän.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ensihoidon palveluyksikköön lääkintäesimiehen toimenkuvaan hyvän johtamisen malli, ja luoda näin uusi toimenkuva lääkintäesimiehelle. Tarkoituksena oli luoda ensihoidon lähiesimieheltä vaadittavat osaamisalueet ja ominaisuudet, yhtenäistää johtamista lähiesimiesten kesken ja näiden pohjalta luoda uusi ensihoidon lähiesimiehen toimenkuva tulevaisuuden sotessa Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ensihoidon palveluyksikössä.
Kehittämisprojekti eteni aikataulutetusti Salosen (2013) lineaarisen kehittämishankkeen mallin mukaan. Teoreettinen viitekehys muodostui kehittämisprojektille johtamisesta, lähiesimiehen johtamisosaamisesta ja siinä tarvittavista ominaisuuksista. Kehittämisprojekti sisälsi tutkimuksellisen osuuden. Laadullinen tutkimus toteutettiin henkilökohtaisina teemahaastatteluina neljälle lääkintäesimiehille ja ryhmäteemahaastatteluina seitsemälle ensihoitajille. Kehittämisprojektin tuotoksena luotiin hyvän johtamisen malli ensihoidon lähijohtajalle, löydettiin ratkaisuja johtamisen yhtenäistämiseen lääkintäesimiesten kesken, sekä muodostettiin uusi toimenkuva lääkintäesimiehelle Varsinais-Suomen pelastuslaitokselle. Service structure reform of social welfare and health care includes rapidly changing and developing paramedics. Front-line managers operating in paramedics and their job description need to able to develop alongside the rest of the paramedic field. The right kind of management skills and features of immeditative supervisor job description is the key to a succeeded and good managing. Management skills and job descriptions of the immediate supervisors have not been studied a lot.
The purpose of this development project was to produce a schema of good leadership and therefore create a new job description of front-line managers. The aim was to create areas of expertise and features that a qualified front- line manager is required to have, equalize immediate supervisor management between front- line manager and from that on create a new job descrition of the front- line manager in the upcoming service structure reform of social welfare and health care in Southwest Finland Emergency Services.
Salonen’s (2013) linear development model was used as method in this development project. This development project includes a research part. Theoretical frame of reference was formed a qualitative research in which leadership, the management skills of the immediate supervisor and special features needed in this. Qualitative research was executed by personal theme based interwiews to four front-line managers and theme based group interviews to seven paramedics. As the result of the interviews a good quality schema of leadership was formed, solutions to unify the leadership inbetween front- line managers were discovered and new job description on front- line managers in Southwest Finland Emergency Services was formed.
Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ensihoidon palveluyksikköön lääkintäesimiehen toimenkuvaan hyvän johtamisen malli, ja luoda näin uusi toimenkuva lääkintäesimiehelle. Tarkoituksena oli luoda ensihoidon lähiesimieheltä vaadittavat osaamisalueet ja ominaisuudet, yhtenäistää johtamista lähiesimiesten kesken ja näiden pohjalta luoda uusi ensihoidon lähiesimiehen toimenkuva tulevaisuuden sotessa Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen ensihoidon palveluyksikössä.
Kehittämisprojekti eteni aikataulutetusti Salosen (2013) lineaarisen kehittämishankkeen mallin mukaan. Teoreettinen viitekehys muodostui kehittämisprojektille johtamisesta, lähiesimiehen johtamisosaamisesta ja siinä tarvittavista ominaisuuksista. Kehittämisprojekti sisälsi tutkimuksellisen osuuden. Laadullinen tutkimus toteutettiin henkilökohtaisina teemahaastatteluina neljälle lääkintäesimiehille ja ryhmäteemahaastatteluina seitsemälle ensihoitajille. Kehittämisprojektin tuotoksena luotiin hyvän johtamisen malli ensihoidon lähijohtajalle, löydettiin ratkaisuja johtamisen yhtenäistämiseen lääkintäesimiesten kesken, sekä muodostettiin uusi toimenkuva lääkintäesimiehelle Varsinais-Suomen pelastuslaitokselle.
The purpose of this development project was to produce a schema of good leadership and therefore create a new job description of front-line managers. The aim was to create areas of expertise and features that a qualified front- line manager is required to have, equalize immediate supervisor management between front- line manager and from that on create a new job descrition of the front- line manager in the upcoming service structure reform of social welfare and health care in Southwest Finland Emergency Services.
Salonen’s (2013) linear development model was used as method in this development project. This development project includes a research part. Theoretical frame of reference was formed a qualitative research in which leadership, the management skills of the immediate supervisor and special features needed in this. Qualitative research was executed by personal theme based interwiews to four front-line managers and theme based group interviews to seven paramedics. As the result of the interviews a good quality schema of leadership was formed, solutions to unify the leadership inbetween front- line managers were discovered and new job description on front- line managers in Southwest Finland Emergency Services was formed.